Mokumentin työkalut komedian käsikirjoittamisessa
Siltala, Anna (2018)
Siltala, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209107
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin mokumentin työkaluja ja niiden käyttämistä komediaa käsikirjoittaessa.
Opinnäytetyössä määrititeltiin lyhyesti komedian käsite, millaisia työkaluja siinä yleensä käytetään ja millainen komedian suhde on katsojaan. Seuraavaksi selvitettiin mokumentin käsite, purettiin jaksokäsikirjoitus työkaluiksi sekä tarkasteltiin mokumentin suhdetta katsojaan. Lopuksi tutkittiin hahmon luomista ja sitä, miten nämä keinot näkyvät mokumentin ja komedian käsikirjoittamisessa.
Mokumentti on käsitteenä Suomessa vielä tuntematon, vaikka useimmat Suomessa nähtävät mokumentit ovat erittäin suosittuja. Näin ollen mokumenteista ei löytynyt lähdekirjallisuutta ja internetin tarjonta oli myös rajallinen. Löysin yhden mokumentteja käsittelevän opinnäytetyön ja lisäksi tutkimustani tuki suomalaisen Konttorin pääkäsikirjoittajan haastattelu. Muut mokumentteihin liittyvät tutkimustulokseni perustuvat empiirisiin havaintoihin, käsikirjoituksien vertailuun sekä komedian ja koomisia hahmoja käsittelevään lähdekirjallisuuteen.
Tutkimuksen tuloksena käy ilmi, että mokumentit antavat käsikirjoittajalle enemmän tarinallisia ja hahmon luontiin liittyviä vapauksia. Mokumentin kirjoittajalta vaaditaan toisaalta myös tietotaitoa muilta osa-alueilta, kuten kameran liikkeistä ja näyttelijänohjauksesta. Käsikirjoittaja voi mokumentaarisen tyylin myötä leikitellä komiikalla eri tavoin kuin perinteisessä fiktiivisessä komediassa.
Opinnäytetyössä määrititeltiin lyhyesti komedian käsite, millaisia työkaluja siinä yleensä käytetään ja millainen komedian suhde on katsojaan. Seuraavaksi selvitettiin mokumentin käsite, purettiin jaksokäsikirjoitus työkaluiksi sekä tarkasteltiin mokumentin suhdetta katsojaan. Lopuksi tutkittiin hahmon luomista ja sitä, miten nämä keinot näkyvät mokumentin ja komedian käsikirjoittamisessa.
Mokumentti on käsitteenä Suomessa vielä tuntematon, vaikka useimmat Suomessa nähtävät mokumentit ovat erittäin suosittuja. Näin ollen mokumenteista ei löytynyt lähdekirjallisuutta ja internetin tarjonta oli myös rajallinen. Löysin yhden mokumentteja käsittelevän opinnäytetyön ja lisäksi tutkimustani tuki suomalaisen Konttorin pääkäsikirjoittajan haastattelu. Muut mokumentteihin liittyvät tutkimustulokseni perustuvat empiirisiin havaintoihin, käsikirjoituksien vertailuun sekä komedian ja koomisia hahmoja käsittelevään lähdekirjallisuuteen.
Tutkimuksen tuloksena käy ilmi, että mokumentit antavat käsikirjoittajalle enemmän tarinallisia ja hahmon luontiin liittyviä vapauksia. Mokumentin kirjoittajalta vaaditaan toisaalta myös tietotaitoa muilta osa-alueilta, kuten kameran liikkeistä ja näyttelijänohjauksesta. Käsikirjoittaja voi mokumentaarisen tyylin myötä leikitellä komiikalla eri tavoin kuin perinteisessä fiktiivisessä komediassa.