Ulkomaalaistaustaisen opiskelijan tuen tarpeet opintojen aikana
Perämäki, Elina; Saastamoinen, Iida (2018)
Perämäki, Elina
Saastamoinen, Iida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209098
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Tampereen ammattikorkeakoulun ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden tuen tarpeita opintojen aikana. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia haasteita opiskelijat olivat kokeneet opinnoissa, minkälaisia apukeinoja he olivat käyttäneet opintojen tukena, millaista apua he kaipaisivat opintoihin sekä millaisia kehittämisehdotuksia opiskelijoilla oli.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja niihin osallistui kuusi opiskelijaa. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä apuna käyttäen.
Haastateltavat opiskelijat olivat eri koulutusohjelmista, mutta haasteellisina koetut asiat olivat siitä huolimatta hyvin samanlaisia. Opiskelijoiden haasteet liittyivät suomen kieleen ja sosiaalisiin tilanteisiin. Lisäksi opiskelijat kokivat, etteivät he saaneet opiskeluun riittävästi apua ja tukea opettajilta. Opintojen aikana opiskelijat käyttivät apukeinoina koulukavereiden, vapaa-ajan ystävien ja kumppanin tukea. Kielellisissä haasteissa internetin ja sanakirjan käyttö koettiin hyödyllisenä.
Opiskelijat kokivat tarvitsevansa enemmän apua kielen ymmärtämiseen. He toivoivat myös enemmän vertaistukea ja ulkomaalaistaustaisille järjestettyä ryhmätoimintaa. Opettajilta toivottiin enemmän joustavuutta ja ymmärrystä ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita kohtaan. Lisäksi toivottiin, että ulkomaalaistaustaisille opiskelijoille olisi nimetty opettaja, johon voi ottaa yhteyttä tarpeen mukaan. Koettiin, että nimetty opettaja madaltaisi opiskelijoiden kynnystä ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa.
Kehittämisehdotuksina toivottiin enemmän suomen kieleen liittyvää ohjausta ja opetusta. Opiskelijat toivoivat, että luokkaryhmien teossa otettaisiin kansainvälisyys enemmän huomioon, mikä helpottaisi ulkomaalaistaustaisen opiskelijoiden ryhmäytymistä ja sosiaalisten suhteiden luomista.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että opiskelijat kokivat saavansa liian vähän apua ja tukea opettajilta opintojen aikana. Tuloksissa tulee myös ilmi, että vertaistukea on vaikea löytää omasta luokkaryhmästä. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä selvittää opettajien kokemuksia ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden opetuksesta ja sen tuomista haasteista. Olisi myös mielenkiintoista selvittää ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden kokemuksia työelämässä toimimisesta Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja niihin osallistui kuusi opiskelijaa. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä apuna käyttäen.
Haastateltavat opiskelijat olivat eri koulutusohjelmista, mutta haasteellisina koetut asiat olivat siitä huolimatta hyvin samanlaisia. Opiskelijoiden haasteet liittyivät suomen kieleen ja sosiaalisiin tilanteisiin. Lisäksi opiskelijat kokivat, etteivät he saaneet opiskeluun riittävästi apua ja tukea opettajilta. Opintojen aikana opiskelijat käyttivät apukeinoina koulukavereiden, vapaa-ajan ystävien ja kumppanin tukea. Kielellisissä haasteissa internetin ja sanakirjan käyttö koettiin hyödyllisenä.
Opiskelijat kokivat tarvitsevansa enemmän apua kielen ymmärtämiseen. He toivoivat myös enemmän vertaistukea ja ulkomaalaistaustaisille järjestettyä ryhmätoimintaa. Opettajilta toivottiin enemmän joustavuutta ja ymmärrystä ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita kohtaan. Lisäksi toivottiin, että ulkomaalaistaustaisille opiskelijoille olisi nimetty opettaja, johon voi ottaa yhteyttä tarpeen mukaan. Koettiin, että nimetty opettaja madaltaisi opiskelijoiden kynnystä ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa.
Kehittämisehdotuksina toivottiin enemmän suomen kieleen liittyvää ohjausta ja opetusta. Opiskelijat toivoivat, että luokkaryhmien teossa otettaisiin kansainvälisyys enemmän huomioon, mikä helpottaisi ulkomaalaistaustaisen opiskelijoiden ryhmäytymistä ja sosiaalisten suhteiden luomista.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että opiskelijat kokivat saavansa liian vähän apua ja tukea opettajilta opintojen aikana. Tuloksissa tulee myös ilmi, että vertaistukea on vaikea löytää omasta luokkaryhmästä. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä selvittää opettajien kokemuksia ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden opetuksesta ja sen tuomista haasteista. Olisi myös mielenkiintoista selvittää ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden kokemuksia työelämässä toimimisesta Suomessa.