Sopimusriskien hallinta REMmontera Oy:ssä : kuluttajasopimukset
Kuitunen, Mia (2018)
Kuitunen, Mia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219168
Tiivistelmä
Yritystoimintaan liittyy useita erilaisia riskejä. Riskien realisoituminen on sitä epätodennäköisempää, mitä paremmin yritys omalla toiminnallaan varautuu riskeihin. Riskien taloudellisia vaikutuksia voi ennaltaehkäistä erilaisilla vakuutuksilla. Yrityksen riskejä voi myös pienentää perehtymällä lainsäädäntöihin, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on havainnollistaa toimeksiannon antaneen yrityksen yrittäjälle ja yrityksen työntekijöille kuluttajasuojalain vaikutus kotitalouksille tehtäviin rakennus- ja remonttitöihin. Opinnäytetyö selvittää yrityksen ja kuluttajaasiakkaiden vastuita ja velvollisuuksia. Asioiden hallitseminen luo yrityksen asiakkaille parempia asiakaskokemuksia.
Opinnäytetyössä perehdytään kuluttajansuojalain 8.luvun vaikutukseen yrityksen toiminnassa. Opinnäytetyön näkökulma on lainopillinen. Opinnäytetyön luettuaan ymmärtää kirjallisen sopimuksen merkityksen yrityksen riskien hallinnan kannalta sekä tietää yrityksen ja kuluttajan vastuut ja velvollisuudet kuluttaja-asiakkaille tehtävissä pienurakoissa.
Opinnäytetyön taustalla on tutkittu toimeksiantajalta saatuja tarjouspohjia ja varmistettu, että niistä löytyvät yrityksen toiminnan kannalta riittävät tiedot, eikä niissä ole kuluttajien kannalta kohtuuttomia ehtoja. Liikesalaisuuden säilymisen varmistamiseksi tarjouksien sisältöä ei tässä opinnäytetyössä voi tarkemmin käsitellä. Yhteistyö yrityksen kanssa jatkuu. Tulevaisuudessa on tarkoitus kartoittaa yrityksen riskit tarkemmin ja laatia haastekohtiin toimintamalleja.
Opinnäytetyön tavoitteena on havainnollistaa toimeksiannon antaneen yrityksen yrittäjälle ja yrityksen työntekijöille kuluttajasuojalain vaikutus kotitalouksille tehtäviin rakennus- ja remonttitöihin. Opinnäytetyö selvittää yrityksen ja kuluttajaasiakkaiden vastuita ja velvollisuuksia. Asioiden hallitseminen luo yrityksen asiakkaille parempia asiakaskokemuksia.
Opinnäytetyössä perehdytään kuluttajansuojalain 8.luvun vaikutukseen yrityksen toiminnassa. Opinnäytetyön näkökulma on lainopillinen. Opinnäytetyön luettuaan ymmärtää kirjallisen sopimuksen merkityksen yrityksen riskien hallinnan kannalta sekä tietää yrityksen ja kuluttajan vastuut ja velvollisuudet kuluttaja-asiakkaille tehtävissä pienurakoissa.
Opinnäytetyön taustalla on tutkittu toimeksiantajalta saatuja tarjouspohjia ja varmistettu, että niistä löytyvät yrityksen toiminnan kannalta riittävät tiedot, eikä niissä ole kuluttajien kannalta kohtuuttomia ehtoja. Liikesalaisuuden säilymisen varmistamiseksi tarjouksien sisältöä ei tässä opinnäytetyössä voi tarkemmin käsitellä. Yhteistyö yrityksen kanssa jatkuu. Tulevaisuudessa on tarkoitus kartoittaa yrityksen riskit tarkemmin ja laatia haastekohtiin toimintamalleja.