Näytä suppeat kuvailutiedot

Strateginen yritysvastuu ravintola-alalla

Timmerbacka, Nicole (2018)

dc.contributor.authorTimmerbacka, Nicole
dc.date.accessioned2018-05-21T09:49:39Z
dc.date.available2018-05-21T09:49:39Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201805209086
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/147175
dc.description.abstractVastuullinen yritystoiminta on maailmanlaajuinen trendi, joka tuottaa pitkäaikaisia positiivisia tuloksia sekä yritykselle, että sitä ympäröivälle yhteiskunnalle. Oleellista on tehdä enemmän kuin mitä lain mukaan on pakollista. Vastuullinen yritys toimii yhteistyössä sidosryhmiensä kanssa, minimoidakseen toimintansa negatiivisia vaikutuksia ja maksimoidakseen positiivisia vaikutuksia. Eettisesti toimiva yritys haluaa paitsi kannattavaa yritystoimintaa, myös toimia eettisesti kestävällä tavalla. Tällöin ainoastaan hyvän taloudellisen tuloksen tekeminen ei riitä, vaan yrityksen kehitystä mitataan myös pidemmän aikavälin eettisen toiminnan kehityksellä. Sidosryhmiin liittyvät kannustimet saattavat tarkoittaa taloudellisen kasvun lisäksi toimimista yleisen moraalin vaatimusten tasolla. Sidosryhmälähtöisiä kannustimia ovat myös maineeseen liittyvät seikat: maineriskin hallinta, sekä yritys- ja tuoteimagon kehittäminen. Yritysvastuuta käsitellään kolmen osa-alueen, taloudellisen ja sosiaalisen vastuun, sekä ympäristövastuun, kautta. Ravintola-alalla taloudellinen vastuu merkitsee lain määrittämien velvoitteiden täyttämistä ja harmaan talouden välttämistä. Sosiaalinen vastuu kattaa välillisen vastuun, kuten globaalin vastuun hankintaketjujen kautta, sekä välittömän vastuun työntekijöistä ja asiakkaista. Ympäristövastuu ravintoloissa koostuu raaka-aineiden, energian käytön ja jätehuollon ympäristövaikutusten minimoinnista. Yritysvastuusta löytyy paljon materiaalia, kuitenkaan mitään ravintolatoimintaan kohdennettua ohjeistusta yritysvastuusta kokonaisuutena ei ole. Olemassa oleva tieto on hajanaista, eikä ravintolatyön kiireisessä arjessa ole aikaa tiedonhakuun ja sen käsittelyyn. Ravintoloille vastuullisen liiketoiminnan tärkeys korostuu esimerkiksi riskienhallinnan alueella. Työn tarkoituksena on tutkia vastuullista liiketoimintaa ravintola-alalla. Työ on produkti. Tutkimusosassa kartoitetaan kirjallisuuden, tutkimusten ja ohjeistusten avulla, mitkä yritysvastuun osa-alueet ovat ravintola-alalla kaikista tärkeimpiä, mistä toimenpiteistä on eniten hyötyä ja kerätyn tiedon pohjalta tehtiin produktina toimeksiantajaravintolan käyttöön tarkoitetun vastuullisen liiketoiminnan ohjemateriaalin. Ohjeistuksen tavoitteena on koota ravintola-alan vastuullisen liiketoiminnan ohjeita yhteen helppolukuiseen pakettiin. Opas on tehty yrityksen johdon käyttöön. Ohjeistuksessa käydään läpi tutkimustiedon ja käytännön esimerkkien kautta miten vastuullista liiketoimintaa on mahdollista toteuttaa ravintola-alalla. Yritysvastuun teemat on jaoteltu taloudellisen ja sosiaalisen vastuun, sekä ympäristövastuun osa-alueisiin.fi
dc.language.isofin
dc.publisherHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleStrateginen yritysvastuu ravintola-alallafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/439
dc.organizationHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
dc.keywordyritysvastuu
dc.keywordvastuullinen liiketoiminta
dc.keywordsosiaalinen vastuu
dc.keywordtaloudellinen vastuu
dc.keywordympäristövastuu
dc.keywordravintola-ala
dc.contributor.organizationHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
dc.subject.specializationHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, restonomi
dc.subject.degreeprogramfi=Majoitus- ja ravitsemisala|sv=Inkvarterings- och kosthållsbranschen|en=Hotel and Restaurant|
dc.subject.disciplineHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot