PEPPI –resurssivarausjärjestelmän käyttöönotto ja lukujärjestysprosessin kehittäminen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
Kemppainen, Lea (2018)
Kemppainen, Lea
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219201
Tiivistelmä
Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakoulujen fuusioituessa ja muodostaessa uuden Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun uudistuivat ja yhtenäistyivät samalla monet käytännön prosessit. Yksi näistä oli lukujärjestysten suunnittelun ja toteuttamisen prosessi. Uuden prosessin muodostamisen yhteydessä otettiin käyttöön uusi lukujärjestysjärjestelmä, joka jalkautettiin uuden ammattikorkeakoulun ensimmäisenä toimintavuotena.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata käyttöönottoprosessin uudistumista ja itse järjestelmän jalkauttamista sekä selvittää, miten hyvin näissä molemmissa on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa onnistuttu. Li-säksi tavoitteena on kartoittaa ne asiat, joita resurssivarausjärjestelmän osalta edelleen voidaan parantaa ja kehittää sekä millaisia toiveita opettajilla on lukujärjestyksiä koskien.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys käsittelee suunnitteluprosesseja ja niiden kehittämistä sivuten henkilöstön voimavarojen huomioimista. Prosessin ollessa työntekijöiden arjen kannalta keskeisessä roolissa on tärkeää, että prosessi ja siihen sisältyvät käytännön tehtävät ovat toimivia. Itse tutkimus toteutettiin anonyyminä sähköisenä kyselynä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että uusi lukujärjestysprosessi ja uusi järjestelmä palvelevat opettajia melko hyvin. Yleisesti ottaen lukujärjestyksiin ollaan tyytyväisiä, mutta myös kehitettävää löytyy niin prosessista kuin itse järjestelmästä. Kyselyn vastaajajoukko kattaa melko tasaisesti kaikki Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opettajakunnan edustajat niin iän, ni-mikkeen, kampuksen kuin työskentely-yksikön suhteen. Tarvittavat kehittämistoimet ovat hyvin käytännönläheisiä ja varsin mahdollisia toteuttaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata käyttöönottoprosessin uudistumista ja itse järjestelmän jalkauttamista sekä selvittää, miten hyvin näissä molemmissa on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa onnistuttu. Li-säksi tavoitteena on kartoittaa ne asiat, joita resurssivarausjärjestelmän osalta edelleen voidaan parantaa ja kehittää sekä millaisia toiveita opettajilla on lukujärjestyksiä koskien.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys käsittelee suunnitteluprosesseja ja niiden kehittämistä sivuten henkilöstön voimavarojen huomioimista. Prosessin ollessa työntekijöiden arjen kannalta keskeisessä roolissa on tärkeää, että prosessi ja siihen sisältyvät käytännön tehtävät ovat toimivia. Itse tutkimus toteutettiin anonyyminä sähköisenä kyselynä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että uusi lukujärjestysprosessi ja uusi järjestelmä palvelevat opettajia melko hyvin. Yleisesti ottaen lukujärjestyksiin ollaan tyytyväisiä, mutta myös kehitettävää löytyy niin prosessista kuin itse järjestelmästä. Kyselyn vastaajajoukko kattaa melko tasaisesti kaikki Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opettajakunnan edustajat niin iän, ni-mikkeen, kampuksen kuin työskentely-yksikön suhteen. Tarvittavat kehittämistoimet ovat hyvin käytännönläheisiä ja varsin mahdollisia toteuttaa.