VR Yhtymän vetokaluston kunnossapitopalvelujen tuotteistaminen
Ylitalo, Timo (2018)
Ylitalo, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158141
Tiivistelmä
Suomen Valtion omistama rautatieyhtiö VR Yhtymä Oy harjoittaa rautateiden henkilö-liikennettä yksinoikeudella Suomessa. Elokuussa 2017 hallitus julkaisi päätöksen, jonka perusteella rautatieliikenne Suomessa tullaan avaamaan vapaalle kilpailulle. Tämän seurauksena VR Yhtymä Oy:n toiminnoista tullaan perustamaan kolme valtio-omisteista erityistoimialayhtiötä; kiinteistöyhtiö, kalustoyhtiö ja kunnossapitoyhtiö. Lisäksi VR Yhtymä Oy jää omaksi yhtiökseen vastaamaan rautatieliikenteen harjoittamisesta.
Työn tavoitteena oli muodostaa perustettavan kunnossapitoyhtiön veturikaluston kunnossapitopalveluista tuotekonsepti, jonka myötä voidaan ymmärtää tulevaisuuden kilpailutilanne ja palveluvelvoitteet paremmin. Asiakastarpeen määrittelyyn käytettiin teemahaastatteluja, joiden perusteella tehtiin yhtiölle Value Proposition Canvas menetelmää käyttäen asiakassegmentointi. Nykyisen kunnossapidon henkilöstölle järjestetyissä työpajoissa muodostettiin veturien kunnossapidon palveluista tuotekonsepti hyödyntäen Business Model Canvas menetelmää. Työn lopputuloksena valmistui yhtiön käyttöön asiakassegmentointi sekä eri palveluja kuvaavat tuotekortit.
Työssä on perehdytty sekä asiakaslähtöiseen että tuottajalähtöiseen palvelujen tuotteistamiseen. Työhön valituilla menetelmillä on pyritty kuvaamaan ja käsittelemään monitahoista ja vaikeasti lähestyttävää tuotteistamisen toteutusta jäsennellysti. Työn tuloksia voidaan käyttää yhtiön tuotestrategian rakentamisessa ja hyödyntää sekä toiminnan että organisaation kehittämisessä valitun strategian mukaisesti.
Työn tavoitteena oli muodostaa perustettavan kunnossapitoyhtiön veturikaluston kunnossapitopalveluista tuotekonsepti, jonka myötä voidaan ymmärtää tulevaisuuden kilpailutilanne ja palveluvelvoitteet paremmin. Asiakastarpeen määrittelyyn käytettiin teemahaastatteluja, joiden perusteella tehtiin yhtiölle Value Proposition Canvas menetelmää käyttäen asiakassegmentointi. Nykyisen kunnossapidon henkilöstölle järjestetyissä työpajoissa muodostettiin veturien kunnossapidon palveluista tuotekonsepti hyödyntäen Business Model Canvas menetelmää. Työn lopputuloksena valmistui yhtiön käyttöön asiakassegmentointi sekä eri palveluja kuvaavat tuotekortit.
Työssä on perehdytty sekä asiakaslähtöiseen että tuottajalähtöiseen palvelujen tuotteistamiseen. Työhön valituilla menetelmillä on pyritty kuvaamaan ja käsittelemään monitahoista ja vaikeasti lähestyttävää tuotteistamisen toteutusta jäsennellysti. Työn tuloksia voidaan käyttää yhtiön tuotestrategian rakentamisessa ja hyödyntää sekä toiminnan että organisaation kehittämisessä valitun strategian mukaisesti.