3D-mallinnus kameralla kuvatuista kuvista : Mallinnuksen käsittely pelimoottoria varten
Halttunen, Jari-Pekka (2018)
Halttunen, Jari-Pekka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen Metsästysmuseo. Opinnäytetyön tavoite oli, oppia luomaan 3D-objekti kuvista mallintamalla. Mallin luomiseen tarvitaan perusymmärrys fotogrammetriasta. Mallin ideana on, että sitä käytetään pelimoottorissa, siksi on tärkeää, että malli on polygonitasoltaan alhainen ja materiaaliltaan terävälaatuinen.
Opinnäytetyössä käydään läpi työprosessi, joka alkaa kuvien ottamisen harjoittelusta. Kuvausharjoituksissa opitun perusteella selvitetään, kuinka lopputuloksen laatua voidaan parantaa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa käydään läpi työvaiheet, käsitellään kameran asetuksia ja syitä kuhunkin asetuksen valintaan. Esitellään työkalut objektien luomiseen ja 3D-mallin jälkikäsittely.
Projektin lopullisena tuloksena oli alhaisen polygonitason keihäs, joka on siirrettävissä pelimoottoriin käytettäväksi. Lisäksi haasteena oli yhdistää fotogrammetrialla ja käsin mallintamalla tehdyt objektit toisiinsa. Opinnäytetyön lisäosa on mallinnus museon sisällä olevasta huoneesta, jota kutsutaan trofeehuoneeksi. Pyrkimys oli myös pohtia, kuinka huoneen mallinnusta voitaisiin jatkojalostaa museon käytettäväksi myöhemmin.
Opinnäytetyö sisältää esimerkkejä muille museoille tehdyistä 3D-mallinnuksista, kohteista jotka soveltuvat esittelemään vastaavia kuvattavia kohteita, kuin museon trofeehuoneesta tehty 3D-mallinnus.
Opinnäytetyössä käydään läpi työprosessi, joka alkaa kuvien ottamisen harjoittelusta. Kuvausharjoituksissa opitun perusteella selvitetään, kuinka lopputuloksen laatua voidaan parantaa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa käydään läpi työvaiheet, käsitellään kameran asetuksia ja syitä kuhunkin asetuksen valintaan. Esitellään työkalut objektien luomiseen ja 3D-mallin jälkikäsittely.
Projektin lopullisena tuloksena oli alhaisen polygonitason keihäs, joka on siirrettävissä pelimoottoriin käytettäväksi. Lisäksi haasteena oli yhdistää fotogrammetrialla ja käsin mallintamalla tehdyt objektit toisiinsa. Opinnäytetyön lisäosa on mallinnus museon sisällä olevasta huoneesta, jota kutsutaan trofeehuoneeksi. Pyrkimys oli myös pohtia, kuinka huoneen mallinnusta voitaisiin jatkojalostaa museon käytettäväksi myöhemmin.
Opinnäytetyö sisältää esimerkkejä muille museoille tehdyistä 3D-mallinnuksista, kohteista jotka soveltuvat esittelemään vastaavia kuvattavia kohteita, kuin museon trofeehuoneesta tehty 3D-mallinnus.