Sosiaalisen median hyödyntäminen Nuori Yrittäjyys -ohjelman näkyvyyden lisäämiseksi
Sairanen, Anita (2018)
Sairanen, Anita
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219320
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ovat sosiaalinen media ja yrittäjyyskasvatus. Työn tarkoituksena on antaa Etelä-Savon ammattiopistolle ideoita, kuinka opiskelijat saataisiin kiinnostumaan yrittäjyyskoulutuksesta sosiaalista mediaa hyödyntämällä. Yrittäjyyskoulutuksella tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan Nuori Yrittäjyys-ohjelmaa, joka on osa kasainvälistä Junior Achievement – Young Enterprise -verkostoa.
Tutkimusongelmat työssä olivat, kuinka Etelä-Savon ammattiopiston opiskelijat saataisiin kiinnostumaan Nuori Yrittäjyys-ohjelmasta sosiaalista mediaa hyödyntämällä ja mitkä ovat ne sosiaalisen median kanavat, joiden kautta nuoret tavoitetaan ja minkälainen sisältö heitä kiinnostaa. Teoreettinen viitekehys koostui yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja markkinoimisesta sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuudessa käsitellään myös sisältömarkkinointia ja sisältöstrategiaa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä työssä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun kaksi pääteemaa olivat sosiaalinen media ja NY-yrittäjyys. Tutkimusjoukoksi valikoitui työn aiheen ja tutkimusongelmien perusteella viisi Etelä-Savon ammattiopiston nuorta opiskelijaa, jotka eivät ole itse NY-yrittäjiä, mutta tietävät ohjelman ja pääasiat siitä.
Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että nuoret käyttävät sosiaalista mediaa paljon ja se on tehokas tapa tavoittaa nuoret. Nuoret käyttävät eniten Instagramia, Facebookia, Snapchatia ja Youtubea. Sisällön osalta heitä kiinnostavat selvästi eniten kuvat ja videot.
Johtopäätelmänä voidaan sanoa, että toimeksiantajan tulisi hyödyntää sosiaalista mediaa NY-yrittäjyyden markkinoimisessa nuorille. NY-yrittäjyyden markkinoimisessa tulisi hyödyntää etenkin nykyisiä NY-yrittäjiä, sillä heillä on sosiaalisen median osaamista ja nuoret olisivat kiinnostuneita seuraamaan yrittäjien itse julkaisemaa sisältöä sosiaalisessa mediassa. Seuraamalla NY-yrittäjiä nuoret voisivat kiinnostua siitä itsekin. NY-yrittäjyyden esilletuomisessa voisi hyödyntää etenkin sisältömarkkinointia.
Tutkimusongelmat työssä olivat, kuinka Etelä-Savon ammattiopiston opiskelijat saataisiin kiinnostumaan Nuori Yrittäjyys-ohjelmasta sosiaalista mediaa hyödyntämällä ja mitkä ovat ne sosiaalisen median kanavat, joiden kautta nuoret tavoitetaan ja minkälainen sisältö heitä kiinnostaa. Teoreettinen viitekehys koostui yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja markkinoimisesta sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuudessa käsitellään myös sisältömarkkinointia ja sisältöstrategiaa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä työssä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun kaksi pääteemaa olivat sosiaalinen media ja NY-yrittäjyys. Tutkimusjoukoksi valikoitui työn aiheen ja tutkimusongelmien perusteella viisi Etelä-Savon ammattiopiston nuorta opiskelijaa, jotka eivät ole itse NY-yrittäjiä, mutta tietävät ohjelman ja pääasiat siitä.
Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että nuoret käyttävät sosiaalista mediaa paljon ja se on tehokas tapa tavoittaa nuoret. Nuoret käyttävät eniten Instagramia, Facebookia, Snapchatia ja Youtubea. Sisällön osalta heitä kiinnostavat selvästi eniten kuvat ja videot.
Johtopäätelmänä voidaan sanoa, että toimeksiantajan tulisi hyödyntää sosiaalista mediaa NY-yrittäjyyden markkinoimisessa nuorille. NY-yrittäjyyden markkinoimisessa tulisi hyödyntää etenkin nykyisiä NY-yrittäjiä, sillä heillä on sosiaalisen median osaamista ja nuoret olisivat kiinnostuneita seuraamaan yrittäjien itse julkaisemaa sisältöä sosiaalisessa mediassa. Seuraamalla NY-yrittäjiä nuoret voisivat kiinnostua siitä itsekin. NY-yrittäjyyden esilletuomisessa voisi hyödyntää etenkin sisältömarkkinointia.