Viheralan asiantuntijayrityksen digimarkkinointistrategia : Case Maisemasuunnittelu Tanja Nieminen
Nikkilä, Katja (2018)
Nikkilä, Katja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219346
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda uusi digimarkkinointistrategia Maisemasuunnittelu Tanja Nieminen tmi:lle, joka on myös tämän työn tilaaja. Uudella digimarkkinointistrategialla tähdätään yrityksen tunnettuuden lisäämiseen sekä liiketoiminnan ja -vaihdon kasvuun. Yrityksen digimarkkinointia kehitetään sisältömarkkinoinnin periaatteiden avulla huomioiden tämän hetken trendit sekä hyödyntämällä sosiaalista mediaa tehokkaasti osana digimarkkinointia. Tarve yrityksen digimarkkinoinnin kehittämiseen on tullut yrityksen työntekijöiltä havainnoinnin sekä verkkoliikenteen ja asiakaspalautteen analyysien kautta.
Työn teoriaosassa käydään läpi, kuinka yritys voi käyttää digimarkkinointia ja sosiaalista mediaa osana markkinointiaan ja toteuttaa sitä sisältömarkkinoinnin keinoin. Case-osuudessa käsitellään Maisemasuunnittelu Tanja Nieminen tmi:n digimarkkinoinnin lähtötilanne, kehittämisen kohteet sekä toimenpidesuositukset. Myös muiden pihasuunnitteluyritysten digimarkkinoinnin käyttöä tarkastellaan. Lopussa esitellään Maisemasuunnittelu Tanja Nieminen tmi:n digimarkkinoinnissa jo tehdyt toimenpiteet tämän opinnäytetyön suositusten pohjalta.
Digitaalinen markkinointi on hyvin toteutettuna tehokasta, mutta vaatii tarkkaa suunnittelua sekä ajallisia resursseja, jotka asettavat haasteita etenkin pienille yrityksille. Ajantasaisuus, laadukas sisältö, vuorovaikutus asiakkaiden kanssa sekä luottamus ovat tärkeitä tekijöitä toimivassa digimarkkinoinnissa. Pihasuunnitteluyritysten kannattaisi hyödyntää digitaalista markkinointia vielä laajemmin ja etenkin panostaa hakukoneoptimointiin.
Työn teoriaosassa käydään läpi, kuinka yritys voi käyttää digimarkkinointia ja sosiaalista mediaa osana markkinointiaan ja toteuttaa sitä sisältömarkkinoinnin keinoin. Case-osuudessa käsitellään Maisemasuunnittelu Tanja Nieminen tmi:n digimarkkinoinnin lähtötilanne, kehittämisen kohteet sekä toimenpidesuositukset. Myös muiden pihasuunnitteluyritysten digimarkkinoinnin käyttöä tarkastellaan. Lopussa esitellään Maisemasuunnittelu Tanja Nieminen tmi:n digimarkkinoinnissa jo tehdyt toimenpiteet tämän opinnäytetyön suositusten pohjalta.
Digitaalinen markkinointi on hyvin toteutettuna tehokasta, mutta vaatii tarkkaa suunnittelua sekä ajallisia resursseja, jotka asettavat haasteita etenkin pienille yrityksille. Ajantasaisuus, laadukas sisältö, vuorovaikutus asiakkaiden kanssa sekä luottamus ovat tärkeitä tekijöitä toimivassa digimarkkinoinnissa. Pihasuunnitteluyritysten kannattaisi hyödyntää digitaalista markkinointia vielä laajemmin ja etenkin panostaa hakukoneoptimointiin.