TUOTEPERHE TUKEMAAN TYÖSKENTELYÄ JA YRITYKSEN TUNNISTETTAVUUTTA ASIAKASKOHTAAMISISSA : Case: Pihka collection
Ylimäki, Miia (2018)
Ylimäki, Miia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219280
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella tuoteperhe tukemaan työskentelyä ja tukea yrityksen tunnettavuutta asiakaskohtaamisissa Pihka collection - yritykselle. Yritys valmistaa nahasta kenkiä ja laukkuja omassa liike- ja työtilassaan sekä tarkasti valikoitujen yhteistyökumppaneiden toimesta Pirkanmaan alueella. Tuoteperheen suunnittelussa tavoitteena oli visuaalisesti yrityksen ilmeeseen sopiva kokonaisuus, jonka luomiseen käytettiin erilaisia muotoilun menetelmiä. Menetelminä käytettiin tuotekehitystä, observointia ja co-design menetelmää. Tuoteperhe koostuu kolmesta tuotteesta: esiliinasta, kantolaukusta ja rahastuskassasta.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osuuteen. Suunnitteluosuuden lisäksi opinnäyte tutkii asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia asioita perustuen brändäystä käsittelevään kirjallisuuteen. Näiden pohjalta listataan Pihka collection -yrityksen käytettävissä olevia tapoja vaikuttaa asiakkaan osto-päätökseen yrityksen omassa käytössä olevilla tuotteilla.
Suunnittelun lähtökohtana toimi yrityksen edustajien haastattelu tuotteiden ominaisuuksista. Lisäksi työn pohjana käytettiin observointia tuotteiden toimivuuden sekä yrityksen visuaaliseen ilmeeseen sopivuuden takaamiseksi. Yrityksen edustajat toimivat vastavuoroisen kommunikoinnin avulla mukana koko prosessin ajan.
Työn tuloksissa esitellään tuoteperhe, joka sopii yrityksen visuaaliseen ilmeeseen ja tukee työskentelyä. Tuotteet on suunniteltu yrityksen omien tarpeiden ja arvojen mukaan toimivaksi kuhunkin käyttötarkoitukseen sekä kestäväksi ja korjattaviksi.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osuuteen. Suunnitteluosuuden lisäksi opinnäyte tutkii asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia asioita perustuen brändäystä käsittelevään kirjallisuuteen. Näiden pohjalta listataan Pihka collection -yrityksen käytettävissä olevia tapoja vaikuttaa asiakkaan osto-päätökseen yrityksen omassa käytössä olevilla tuotteilla.
Suunnittelun lähtökohtana toimi yrityksen edustajien haastattelu tuotteiden ominaisuuksista. Lisäksi työn pohjana käytettiin observointia tuotteiden toimivuuden sekä yrityksen visuaaliseen ilmeeseen sopivuuden takaamiseksi. Yrityksen edustajat toimivat vastavuoroisen kommunikoinnin avulla mukana koko prosessin ajan.
Työn tuloksissa esitellään tuoteperhe, joka sopii yrityksen visuaaliseen ilmeeseen ja tukee työskentelyä. Tuotteet on suunniteltu yrityksen omien tarpeiden ja arvojen mukaan toimivaksi kuhunkin käyttötarkoitukseen sekä kestäväksi ja korjattaviksi.