En Q-metodologisk undersökning om den visuella varumärkesidentiteten
Noponen, Essi (2018)
Noponen, Essi
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219336
Tiivistelmä
I dagens digitala värld, där människor mestadels tenderar att uppta information genom visuell stimulans, påverkar speciellt varumärkets visuella uttryck hur varumärket uppfattas av konsumenterna. Det finns en massa varumärken på marknaden och därför är det ytterst viktigt att den visuella identiteten representerar det som företaget och varumärket står för och vill kommunicera. Detta är en utmaning för många företag eftersom processen är komplicerad och man måste beakta många olika aspekter. Ett sätt att sticka ut ur mängden är att ta hjälp av varumärkespersonligheter. Syftet med studien är att undersöka hur den visuella varumärkesidentiteten kan kopplas till varumärkespersonligheter. För att utföra en så tydlig och fokuserad undersökning som möjligt har jag valt att endast koncentrera mig på ett av de visuella elementen som utgör varumärkesidentiteten: färg. Dessutom avgränsas även antalet färger. För att uppfylla syftet strävar jag efter att besvara följande frågor: vilka personlighetsdrag kopplar konsumenterna till olika färger? Finns det ett mönster i deras svar? Undersökningen utförs med hjälp av Q-metoden som undersöker en populations subjektivitet genom att respondenter ombes sortera olika påståenden enligt hur mycket de instämmer med dessa. Detta examensarbete baserar sig även på Jennifer Aakers personlighetsmodell som delar in varumärken i olika mänskliga egenskaper. Påståendena som används i metoden utgår ifrån dessa mänskliga egenskaper och därför utgör modellen tillsammans med litteratur om varumärken grunden för undersökningen. Resultatet visar hur respondenterna placerar de olika färgerna i modellen och att det finns ett mönster i respondenternas svar. Med andra ord bevisar resultatet att det finns en koppling mellan den visuella varumärkesidentiteten och varumärkespersonligheter, och att man kan dra nytta av personlighetsdragen när man vill skapa en visuell varumärkesidentitet som förmedlar samma budskap som varumärket. På så sätt lyckas ett företag skapa en enhetlig unik helhet som är konkurrenskraftig. Man måste dock komma ihåg att människor och deras åsikter är olika, vilket betyder att även om företaget lyckas förmedla rätt budskap kan detta tolkas på olika sätt.