Sosiaalipedagoginen koiratoiminta seurakunnan koulutyön toimintamenetelmänä
Heikkinen, Mirva (2018)
Heikkinen, Mirva
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229388
Tiivistelmä
Sosiaalipedagoginen koiratoiminta seurakunnan koulutyön toimintamenetelmänä opinnäytetyö kertoo teorian avulla ihmisille, miksi sosiaalipedagoginen koiratoiminta toimii hyvin tunne- ja vuorovaikutuskasvatuksen työmenetelmänä seurakunnan koulutyössä.
Opinnäytetyön toisena osana laadittiin materiaalipaketti, jonka avulla on helpompi lähteä pitämään tunne ja vuorovaikutusoppitunteja. Materiaalipaketti sisältää kirjeen koululle, kirjeen vanhemmille, osallistujan lupalapun, arviointilomakkeen oppilaalle, arviointilomakkeen ohjaajalle, turvallisuusasiakirjan sekä turvallisuusohjeet koiran kanssa toimimiseen. Materiaalipaketti sisältää viisi tunne- ja vuorovaikutuskasvatuksen oppituntia, jotka on helppo muokata eri ryhmille sopivaksi.
Opinnäytetyön materiaali testattiin kolme kertaa. Oppitunnit testattiin yhdellä sivukylän koululla yhdeksän 10–11vuotiaan oppilaan kanssa, yhden ison koulun 18 oppilaan kuudennen luokan kanssa ja pienen yläkouluikäisten tyttöjen ryhmän kanssa.
Arviointimenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin työpareilta, opettajilta, koulukuraattorilta ja kouluavustajalta saatua palautetta sekä havainnointia oppilaiden kanssa työskennellessä. Havainnointia käytettiin myös koiran käyttäytymisen arviointiin.
Saadun palautteen perusteella sosiaalipedagoginen koiratoiminta toimii seurakunnan varhaisnuorisotyön työmenetelmänä hyvin ja toimintaa tullaan jatkamaan.
Opinnäytetyön toisena osana laadittiin materiaalipaketti, jonka avulla on helpompi lähteä pitämään tunne ja vuorovaikutusoppitunteja. Materiaalipaketti sisältää kirjeen koululle, kirjeen vanhemmille, osallistujan lupalapun, arviointilomakkeen oppilaalle, arviointilomakkeen ohjaajalle, turvallisuusasiakirjan sekä turvallisuusohjeet koiran kanssa toimimiseen. Materiaalipaketti sisältää viisi tunne- ja vuorovaikutuskasvatuksen oppituntia, jotka on helppo muokata eri ryhmille sopivaksi.
Opinnäytetyön materiaali testattiin kolme kertaa. Oppitunnit testattiin yhdellä sivukylän koululla yhdeksän 10–11vuotiaan oppilaan kanssa, yhden ison koulun 18 oppilaan kuudennen luokan kanssa ja pienen yläkouluikäisten tyttöjen ryhmän kanssa.
Arviointimenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin työpareilta, opettajilta, koulukuraattorilta ja kouluavustajalta saatua palautetta sekä havainnointia oppilaiden kanssa työskennellessä. Havainnointia käytettiin myös koiran käyttäytymisen arviointiin.
Saadun palautteen perusteella sosiaalipedagoginen koiratoiminta toimii seurakunnan varhaisnuorisotyön työmenetelmänä hyvin ja toimintaa tullaan jatkamaan.