3D hahmon mallinnus ja ohjaaminen pelimoottorilla
Kiviluoma, Milla (2018)
Lataukset:
Kiviluoma, Milla
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219351
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia 3D grafiikan historiaa, käyttökohteita sekä tulevaisuutta. 3D grafiikan sisältämistä aloista tutkittiin erityisesti 3D-mallinnusta sekä animointia. Tavoitteena on oppia miten 3D grafiikka on kehittynyt ja mitä mahdollisuuksia löytyy sen tulevaisuudesta. Tämän lisäksi opinnäytetyössä vertaillaan eri 3D-mallinnusohjelmia sekä pelimoottoreita. Tavoitteena on oppia miten erityisesti tuloksessa käytettyä Blender 3D-mallinnus ohjelmistoa ja Unity pelimoottoria voidaan käyttää yhdessä ja miksi juuri näitä ohjelmistoja käytetään tuloksen luonnissa. 3D-mallinnuksen ohjelmat ovat tärkeä osa aiheen tutkimista. Kyseisiä ohjelmistoja on listattu ja vertailtu, ja tuloksessa käytettyä Blender ohjelmistoa tutkitaan syvällisemmin. Pelimoottoreita on samoin vertailtu, ja Unity pelimoottoriin perehdytään paremmin. Tuloksessa käytetyt ohjelmistot ovat suosittuja, sekä suurimmaksi osaksi ilmaisia joka mahdollistaa käytön kaikille kiinnostuneille. 3D animaatiota videopeleissä tutkittiin, jotta voidaan ymmärtää tuloksen tarkoitus.
Tuloksen syntymisen tärkeimpiä tekniikoita tutkitaan. 3D animoidun hahmon valmistaminen animointiin sekä pelimoottorissa käyttöön vaatii luurankoa ja sen liikutettavuutta. Tällaisen hahmon luominen vaatii rigaus tekniikkaa sekä käänteisen kinematiikan tekniikkaa.
Edellä mainittujen aiheiden tutkimisen tarkoitus on luoda ymmärrettävä kokonaisuus
tulokseen johtavista ohjelmistoista ja tekniikoista. Opinnäytetyössä tuotettiin 3D-mallinnettu hahmo pelikäyttöön. Työ tehtiin projektiluontoisesti, jossa tuloksena syntyi lyhyt video hahmon liikkeistä. Hahmo mallinnettiin Blender ohjelmistolla huolehtien siitä, että hahmo soveltuu käyttöön Unity pelimoottorissa. Mallinnuksen lisäksi lisättiin hahmolle materiaaleja ja luuranko, jota käytettiin animoinnin luomiseen. Valmis malli tuotiin pelimoottoriin, jossa sen luotuja ominaisuuksia käytettiin hahmon liikuttamiseen näppäimistöllä.
Tuloksena syntyi hahmo joka on valmis käytettäväksi peliprojekteissa. Lisäksi tuotettiin lyhyt video kuvastamaan hahmon kävelyä. Blenderin ja Unityn käyttö yhdessä onnistuu erinomaisesti, sillä ne tukee toisiaan. 3D grafiikan ala jatkaa kasvuaan ja sen tulevaisuus
on varmasti suuri.
Tuloksen syntymisen tärkeimpiä tekniikoita tutkitaan. 3D animoidun hahmon valmistaminen animointiin sekä pelimoottorissa käyttöön vaatii luurankoa ja sen liikutettavuutta. Tällaisen hahmon luominen vaatii rigaus tekniikkaa sekä käänteisen kinematiikan tekniikkaa.
Edellä mainittujen aiheiden tutkimisen tarkoitus on luoda ymmärrettävä kokonaisuus
tulokseen johtavista ohjelmistoista ja tekniikoista. Opinnäytetyössä tuotettiin 3D-mallinnettu hahmo pelikäyttöön. Työ tehtiin projektiluontoisesti, jossa tuloksena syntyi lyhyt video hahmon liikkeistä. Hahmo mallinnettiin Blender ohjelmistolla huolehtien siitä, että hahmo soveltuu käyttöön Unity pelimoottorissa. Mallinnuksen lisäksi lisättiin hahmolle materiaaleja ja luuranko, jota käytettiin animoinnin luomiseen. Valmis malli tuotiin pelimoottoriin, jossa sen luotuja ominaisuuksia käytettiin hahmon liikuttamiseen näppäimistöllä.
Tuloksena syntyi hahmo joka on valmis käytettäväksi peliprojekteissa. Lisäksi tuotettiin lyhyt video kuvastamaan hahmon kävelyä. Blenderin ja Unityn käyttö yhdessä onnistuu erinomaisesti, sillä ne tukee toisiaan. 3D grafiikan ala jatkaa kasvuaan ja sen tulevaisuus
on varmasti suuri.
