Sosiokulttuurinen kuntoutus vanhustyössä : Tutkimus oppikirjan perusteista ja keskeisistä sisällöistä
Syväntö, Vuokko (2018)
Syväntö, Vuokko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229448
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tietoa uuteen sosiaali- ja terveysalan oppikirjaan, joka painottuu kulttuurin ja taidetoiminnan opetukseen hyvinvoinnin edistäjänä Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisalan opinnoissa. Tekijä huomasi toimiessaan hoivakodissa tarpeen lähihoitajan sosiokulttuurisen osaamisen kehittämiseen jo koulutuksen aikana. Tutkimuksellisessa opinnäytetyössä selvitettiin perusteluja uudelle oppikirjalle.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin sosiokulttuurisen kuntoutuksen käsitettä kuvaamaan taiteen ja kulttuurin avulla tehtävää ammatillista interventiota yksilön henkisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Teoriaosassa käsiteltiin sosiaalipedagogiikkaa, sosiokulttuurista innostamista ja psykososiaalista toimintakykyä suhteessa sosiokulttuuriseen kuntoutukseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä sosiokulttuurisia oppisisältöjä löytyy lähihoitajakoulutuksen ikääntyvien kuntoutumiseen suunnatuista oppikirjoista sekä minkälaisia vaatimuksia uudelle oppikirjalle asettavat ammattitaitovaatimukset ja oppikirjojen sisällölliset painotukset. Opinnäytetyössä analysoitiin kolmea Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen -osaamisalan opettajien käyttämää oppikirjaa. Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus sekä sähköpostikysely vanhustyön opettajille.
Tutkimus osoitti, että oppikirjoissa käsitellään vain vähän taiteen ja kulttuurin menetelmien soveltamista ikääntyneen kuntoutuksessa. Oppikirjojen sisältö painottuu fyysiseen toimintakyvyn tukemiseen ja vanhenemiseen liittyvään teoriaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäyte-työ tuottaa perustelut Sosiokulttuurinen kuntoutus -oppikirjalle ja tietoa oppikirjan sisällöllisiin painotuksiin.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin sosiokulttuurisen kuntoutuksen käsitettä kuvaamaan taiteen ja kulttuurin avulla tehtävää ammatillista interventiota yksilön henkisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Teoriaosassa käsiteltiin sosiaalipedagogiikkaa, sosiokulttuurista innostamista ja psykososiaalista toimintakykyä suhteessa sosiokulttuuriseen kuntoutukseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä sosiokulttuurisia oppisisältöjä löytyy lähihoitajakoulutuksen ikääntyvien kuntoutumiseen suunnatuista oppikirjoista sekä minkälaisia vaatimuksia uudelle oppikirjalle asettavat ammattitaitovaatimukset ja oppikirjojen sisällölliset painotukset. Opinnäytetyössä analysoitiin kolmea Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen -osaamisalan opettajien käyttämää oppikirjaa. Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus sekä sähköpostikysely vanhustyön opettajille.
Tutkimus osoitti, että oppikirjoissa käsitellään vain vähän taiteen ja kulttuurin menetelmien soveltamista ikääntyneen kuntoutuksessa. Oppikirjojen sisältö painottuu fyysiseen toimintakyvyn tukemiseen ja vanhenemiseen liittyvään teoriaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäyte-työ tuottaa perustelut Sosiokulttuurinen kuntoutus -oppikirjalle ja tietoa oppikirjan sisällöllisiin painotuksiin.