Työeläkevakuutusyhtiö Ilmarinen - työelämävalmennukset yritysbrändin rakentajana
Rautiainen, Susanna (2018)
Rautiainen, Susanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229473
Tiivistelmä
Nykypäivänä organisaatioille tuottavat kilpailuetua usein nimenomaan aineettomat resurssit. Esimerkiksi sitoutunut ja osaava henkilöstö sekä hyvään maineeseen luottamuksensa puolesta perustuvat toimivat asiakas- ja sidosryhmäsuhteet ovat avainasemassa brändin muodostumiselle. Ilmarinen huolehtii asiakkaistaan ja tarjoaa monipuolisia palveluita kilpailukykyisen työhyvinvoinnin luomiseksi ja työkyvyn ylläpitämiseksi mm. järjestämällä asiantuntijavalmennuksia eri työhyvinvoinnin teemoista, sillä yhtiössä uskotaan, että hyvinvoiva työntekijä johtaa parhaisiin tuloksiin myös liiketoiminnan kannalta.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmariselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ilmarisen brändinäkyvyyttä – sen laaja-alaisuutta ja vaikutusta perehtymällä yrityksen työelämävalmennuksiin, jotka yhtiö on nimennyt bränditarinansa pohjalta. Asetettu tutkimuskysymys selvittää, kuinka hyvin Ilmarisen työelämävalmennukset viestivät/tukevat yrityksen brändiä. Saadun tiedon avulla organisaatiossa voidaan mahdollisesti kehittää entisestään tulevaisuuden tapahtumia ja valmennuksia brändinäkyvyyden vahvistamisen kannalta.
Teoriaosuudessa lähestytään tapahtumia kahdesta näkökulmasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan tapahtumia markkinointiviestinnän kautta ja toinen osa pureutuu syvemmin tapahtumiin brändin rakentajina. Selvitän, miten tapahtumat linkittyvät yrityksen brändimielikuvan syntymiseen.
Opinnäytetyö rajattiin tarkastelemaan yhtä Ilmarisen, keväällä 2018, järjestämää työhyvinvointivalmennusta Parempaa työelämää-teemalla. Aineisto kerättiin tilaisuuden yhteydessä kirjallisen asiakaskyselyn avulla. Kysely selvitti, miten tapahtuma viesti Ilmarisen brändiä. Tilaisuuteen osallistui yhteensä 94 ihmistä, joista kyselyyn vastasi 85 henkilöä eli 90 prosenttia osallistujista. Vastausprosenttia voidaan pitää hyvänä.
98,8 kyselyyn vastanneista, eli lähes kaikki, suosittelisivat Ilmarisen tapahtumia muille. Saadut tulokset viittaavat siihen, että yleisesti ottaen Ilmarisen työelämävalmennukset ovat edelläkävijöitä ja tukevat erinomaisesti yrityksen brändiä ja valmennukset koetaan positiivisena työelämän tukielementtinä Parempaa työelämää-lupauksen mukaisesti eikä vastaavaa tarjontaa tai ainakaan näin monipuolista tarjontaa ole muilla, mikä puolestaan vahvistaa Ilmarisen työelämävalmennuksien yksilöllisyyttä ja etulyöntiasemaa vastaavien toimijoiden keskuudessa.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmariselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ilmarisen brändinäkyvyyttä – sen laaja-alaisuutta ja vaikutusta perehtymällä yrityksen työelämävalmennuksiin, jotka yhtiö on nimennyt bränditarinansa pohjalta. Asetettu tutkimuskysymys selvittää, kuinka hyvin Ilmarisen työelämävalmennukset viestivät/tukevat yrityksen brändiä. Saadun tiedon avulla organisaatiossa voidaan mahdollisesti kehittää entisestään tulevaisuuden tapahtumia ja valmennuksia brändinäkyvyyden vahvistamisen kannalta.
Teoriaosuudessa lähestytään tapahtumia kahdesta näkökulmasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan tapahtumia markkinointiviestinnän kautta ja toinen osa pureutuu syvemmin tapahtumiin brändin rakentajina. Selvitän, miten tapahtumat linkittyvät yrityksen brändimielikuvan syntymiseen.
Opinnäytetyö rajattiin tarkastelemaan yhtä Ilmarisen, keväällä 2018, järjestämää työhyvinvointivalmennusta Parempaa työelämää-teemalla. Aineisto kerättiin tilaisuuden yhteydessä kirjallisen asiakaskyselyn avulla. Kysely selvitti, miten tapahtuma viesti Ilmarisen brändiä. Tilaisuuteen osallistui yhteensä 94 ihmistä, joista kyselyyn vastasi 85 henkilöä eli 90 prosenttia osallistujista. Vastausprosenttia voidaan pitää hyvänä.
98,8 kyselyyn vastanneista, eli lähes kaikki, suosittelisivat Ilmarisen tapahtumia muille. Saadut tulokset viittaavat siihen, että yleisesti ottaen Ilmarisen työelämävalmennukset ovat edelläkävijöitä ja tukevat erinomaisesti yrityksen brändiä ja valmennukset koetaan positiivisena työelämän tukielementtinä Parempaa työelämää-lupauksen mukaisesti eikä vastaavaa tarjontaa tai ainakaan näin monipuolista tarjontaa ole muilla, mikä puolestaan vahvistaa Ilmarisen työelämävalmennuksien yksilöllisyyttä ja etulyöntiasemaa vastaavien toimijoiden keskuudessa.