B2B–verkkokaupan perustamissuunnitelma Epomare Oy:lle
Heikkilä, Eija (2018)
Heikkilä, Eija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229478
Tiivistelmä
Verkkokaupan rooli tämän päivän liiketoiminnassa kasvaa koko ajan. Kasvun taustalla ovat muutokset kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Verkkokaupassa on nähtävissä, että moni osatekijä on parhaillaan isossa murroksessa. Digitalisoituminen vaikuttaa lähes kaikkiin kaupan toimintoihin. Varsinkin yritysten väliselle verkkokaupalle on ennustettu hurjia kasvulukemia.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää pienyrityksen lähtökohtia verkkokaupan perustamiselle näkökulmana B2B-liiketoiminta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi satama- ja laivanrakennusalan agentuuriliike Epomare Oy. Verkkokaupan teknistä toteuttamista sivutaan, mutta pääpainona oli selvittää verkkokaupan soveltuvuutta yrityksen muun liiketoiminnan lisänä sekä esitellä erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja toimeksiantajayritykselle.
Työn tietoperusta käsittelee keskeisiä asioita, joita tarvitaan verkkokaupan perustamisessa eli tietoa B2B-verkkokaupan juridiikasta, tietoturvasta, hyvän verkkokaupan menestystekijöistä sekä verkkokaupan hyödyistä B2B-liiketoiminnassa. Tietoperustassa avataan myös käsitteitä avoin ja suljettu verkkokauppa sekä verkkokauppaohjelmisto ja verkkokauppapalvelu. Lisäksi on selvitetty, mitkä tuotteet soveltuvat verkkokauppaan ja mistä elementeistä verkkokauppa koostuu. Hakukoneoptimointi liittyy olennaisesti verkkokauppamaailmaan, joten sitäkin sivutaan.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa on piirteitä toimintatutkimuksesta. Tutkimusaineistona olivat haastattelut, keskustelut ja kyselyt yrityksen sisällä sekä eri palveluntuottajien kanssa. Lähdeaineistona käytettiin asiaa käsitteleviä tutkimuksia, kirjallisuutta sekä internetistä löytyvää materiaalia. Tutkimus suoritettiin syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella on laadittu Epomare Oy:lle alustava suunnitelma verkkokaupan perustamiseksi. Suunnitelmassa on esitelty vaihtoehtoja erilaisista verkkokaupparatkaisuista riippuen siitä millä laajuudella yritys sitten haluaakin verkkokauppamyyntiään aloittaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää pienyrityksen lähtökohtia verkkokaupan perustamiselle näkökulmana B2B-liiketoiminta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi satama- ja laivanrakennusalan agentuuriliike Epomare Oy. Verkkokaupan teknistä toteuttamista sivutaan, mutta pääpainona oli selvittää verkkokaupan soveltuvuutta yrityksen muun liiketoiminnan lisänä sekä esitellä erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja toimeksiantajayritykselle.
Työn tietoperusta käsittelee keskeisiä asioita, joita tarvitaan verkkokaupan perustamisessa eli tietoa B2B-verkkokaupan juridiikasta, tietoturvasta, hyvän verkkokaupan menestystekijöistä sekä verkkokaupan hyödyistä B2B-liiketoiminnassa. Tietoperustassa avataan myös käsitteitä avoin ja suljettu verkkokauppa sekä verkkokauppaohjelmisto ja verkkokauppapalvelu. Lisäksi on selvitetty, mitkä tuotteet soveltuvat verkkokauppaan ja mistä elementeistä verkkokauppa koostuu. Hakukoneoptimointi liittyy olennaisesti verkkokauppamaailmaan, joten sitäkin sivutaan.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa on piirteitä toimintatutkimuksesta. Tutkimusaineistona olivat haastattelut, keskustelut ja kyselyt yrityksen sisällä sekä eri palveluntuottajien kanssa. Lähdeaineistona käytettiin asiaa käsitteleviä tutkimuksia, kirjallisuutta sekä internetistä löytyvää materiaalia. Tutkimus suoritettiin syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella on laadittu Epomare Oy:lle alustava suunnitelma verkkokaupan perustamiseksi. Suunnitelmassa on esitelty vaihtoehtoja erilaisista verkkokaupparatkaisuista riippuen siitä millä laajuudella yritys sitten haluaakin verkkokauppamyyntiään aloittaa.