Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapselle lukemisen merkitys : vanhempien ajatuksia ja kokemuksia

Toivonen, Maria (2018)

 
Avaa tiedosto
Toivonen_Maria.pdf (872.9Kt)
Lataukset: 


Toivonen, Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229441
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien lukutottumuksia sekä heidän ajatuksiaan ja kokemuksiaan lukemisen merkityksellisyydestä lapselle. Tavoitteena oli saada tietoa vanhempien käsityksestä lukemisen merkityksellisyydestä lapsen kehitykselle sekä vanhemman ja lapsen vuorovaikutukselle. Tavoitteena oli myös saada vanhemmilta konkreettisia ideoita ja tuen tarpeita, kuinka varhaiskasvatus voisi tukea paremmin kotona lukemista. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin lomakekyselynä päiväkotia käyvien lasten vanhemmille.

Vastausten perusteella vanhemmat kokivat lapselle lukemisen tärkeäksi niin lapsen kehitykselle kuin vanhemman ja lapsen väliselle vuorovaikutukselle. Vanhemmat ajattelivat lukemisen vaikuttavan lapsen sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen oppimiseen sekä kognitiiviseen kehitykseen, josta suurimpina kokonaisuuksina nousivat oppiminen ja kielellinen kehitys. Lukeminen koettiin lapsen ja vanhemman yhteisenä tekemisenä, johon liittyvät vahvasti läheisyys, läsnäolo ja kiireettömyys. Tärkeänä pidettiin keskustelemista ja niin lapsen kuin vanhemman oppimista. Varhaiskasvatuksen antama tuki koettiin vaihtelevasti. Suurin osa koki tuen olevan riittävää, mutta osa halusi tukea enemmän tai koki tuen olevan vaihtelevaa. Päiväkodin antama tuki on ollut lukunalle-toimintaa sekä tiedon antamista lukemisen merkityksestä.

Johtopäätöksenä voidaan todeta lukemisen olevan merkityksellistä lapsen kehitykselle sekä vanhemman ja lapsen väliselle vuorovaikutukselle. Lapsi kehittyy ja oppii erilaisia taitoja ja näkökulmia lukemisen yhteydessä. Yhdessä lukeminen vahvistaa myös lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta ja suhdetta. Varhaiskasvatus voisi tukea jatkossa kotona lukemista tarjoamalla mahdollisuuksia saada tietoa lukemisen merkityksestä sekä antamalla mahdollisuuden lukuvinkkeihin tai erilaisiin kotona suoritettaviin lukutehtäviin. Lisäksi päiväkodissa voisi järjestää lapsille kirjaviikkoja tai oman kirjan päiviä. Osana opinnäytetyötä järjestettiin vanhempainilta, jossa oli mahdollisuus kuulla kyselyn tuloksista ja saada tietoa lukemisen merkityksestä myös muilta ammattilaisilta ja heidän näkökulmastaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste