Esimiehenä työyhteisön konfliktitilanteissa
Salmi, Jenni (2018)
Salmi, Jenni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229486
Tiivistelmä
Työyhteisökonfliktit ovat haasteena lähestulkoon jokaisella työpaikalla ja niiden selvittämiseen on kehitelty useita erilaisia ratkaisumalleja. Toimivan ja miellyttävän työyhteisön perustana on hyvä esimiestyö ja se on myös kriittisessä asemassa ristiriitojen selvittämisessä. Esimiehen työajasta miltei puolet kuluu konfliktien käsittelemiseen, joten kyseinen asema vaatii kantajaltaan paitsi hyviä kommunikointitaitoja myös hyvät tunneälytaidot.
Työn tavoitteena on selvittää, miten esimies kokee oman roolinsa työyhteisön konfliktitilanteissa ja millaisia ominaisuuksia esimieheltä tulisi löytyä, jotta ongelmatilanteet tulisi ratkaistuiksi. Tavoitteena on myös tarkastella mistä syystä työyhteisöissä esiintyy konflikteja ja miten ne tyypillisimmin työyhteisössä ilmenevät.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi mistä työyhteisökonfliktit syntyvät ja tarkastellaan lähemmin konfliktien taustalla olevia tekijöitä. Teoriaosuudessa käydään läpi myös niitä työkaluja, joita esimiehellä on käytössä konfliktitilanteen ratkaisemiseen.
Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin keväällä 2018. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaastattelun avulla ja haastateltavina toimi kaksi esimiesasemassa toimivaa henkilöä, toinen terveydenhuoltoalalta, toinen henkilöstöpalvelualalta. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa työyhteisökonflikteista saadaan ratkaistua esimiehen voimin ilman ulkopuolista apua. Esimiehen rooli konfliktin selvittämiseen on merkittävä, sillä useimmat konfliktit on saatu ratkaistua joko kahdenkeskisen tai ryhmäkeskustelun avulla. Ristiriitojen taustalla on yleensä joko kehno kommunikointi, epäselvyys työnkuvasta tai epäoikeudenmukaisuutta aiheuttanut tunne. Tyypillisin työntekijöiden välinen konflikti on seurausta joko erilaista temperamenteista tai henkilökemioiden kohtaamattomuudesta. Onnistuneen esimiestyön taustalla voisi todeta olevan hyvät kommunikointi- ja vuorovaikutustaidot sekä olennaisena osana esimiehen hyvä tunneäly ja itsetuntemus.
Työn tavoitteena on selvittää, miten esimies kokee oman roolinsa työyhteisön konfliktitilanteissa ja millaisia ominaisuuksia esimieheltä tulisi löytyä, jotta ongelmatilanteet tulisi ratkaistuiksi. Tavoitteena on myös tarkastella mistä syystä työyhteisöissä esiintyy konflikteja ja miten ne tyypillisimmin työyhteisössä ilmenevät.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi mistä työyhteisökonfliktit syntyvät ja tarkastellaan lähemmin konfliktien taustalla olevia tekijöitä. Teoriaosuudessa käydään läpi myös niitä työkaluja, joita esimiehellä on käytössä konfliktitilanteen ratkaisemiseen.
Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin keväällä 2018. Aineiston kerääminen tapahtui teemahaastattelun avulla ja haastateltavina toimi kaksi esimiesasemassa toimivaa henkilöä, toinen terveydenhuoltoalalta, toinen henkilöstöpalvelualalta. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa työyhteisökonflikteista saadaan ratkaistua esimiehen voimin ilman ulkopuolista apua. Esimiehen rooli konfliktin selvittämiseen on merkittävä, sillä useimmat konfliktit on saatu ratkaistua joko kahdenkeskisen tai ryhmäkeskustelun avulla. Ristiriitojen taustalla on yleensä joko kehno kommunikointi, epäselvyys työnkuvasta tai epäoikeudenmukaisuutta aiheuttanut tunne. Tyypillisin työntekijöiden välinen konflikti on seurausta joko erilaista temperamenteista tai henkilökemioiden kohtaamattomuudesta. Onnistuneen esimiestyön taustalla voisi todeta olevan hyvät kommunikointi- ja vuorovaikutustaidot sekä olennaisena osana esimiehen hyvä tunneäly ja itsetuntemus.