Virtuaalitodellisuuden kehitys
Koski, Nina (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229536
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käyn läpi, millaista virtuaalitodellisuus oli ennen 2000-lukua, millaista se on nykyään, millaista se voisi olla tulevaisuudessa sekä sen sisältämiä ongelmia. Tutkimus alkaa 1800-luvulta stereoskooppisista kuvista, ja päättyy kappaleeseen, jossa tutkin miltä virtuaalitodellisuus näyttää mahdollisesti tulevaisuudessa.
Tavoitteenani on antaa lukijalle kattava kuva siitä, mistä kaikki alkoi virtuaalitodellisuudelle, mihin on päästy ja mihin olemme menossa. Olen jakanut opinnäytetyöni kolmeen osaan: virtuaalitodellisuuden historia, virtuaalitodellisuus 2000-luvulla sekä virtuaalitodellisuus tulevaisuudessa. Ensimmäisessä osassa kerron mistä virtuaalitodellisuus sai alkunsa, tunnetuimpien virtuaalilasien, -laitteiden ja -elokuvien historiasta sekä niiden mahdollisista ongelmista. Toisessa osassa selvitän, millaista virtuaalitodellisuus on nyt 2000-luvulla, missä ammateissa sitä hyödynnetään, millaista se on lääketieteessä, sotilasteollisuudessa ja arkkitehtuurissa sekä minkälaisia ongelmia sen käytössä on. Lisäksi tein hintavertailun markkinoiden suosituimmista laitteista. Lopuksi selvitän miltä virtuaalitodellisuus näyttää mahdollisesti tulevaisuudessa ja millaisia laitteita on tulossa markkinoille.
Tavoitteenani on antaa lukijalle kattava kuva siitä, mistä kaikki alkoi virtuaalitodellisuudelle, mihin on päästy ja mihin olemme menossa. Olen jakanut opinnäytetyöni kolmeen osaan: virtuaalitodellisuuden historia, virtuaalitodellisuus 2000-luvulla sekä virtuaalitodellisuus tulevaisuudessa. Ensimmäisessä osassa kerron mistä virtuaalitodellisuus sai alkunsa, tunnetuimpien virtuaalilasien, -laitteiden ja -elokuvien historiasta sekä niiden mahdollisista ongelmista. Toisessa osassa selvitän, millaista virtuaalitodellisuus on nyt 2000-luvulla, missä ammateissa sitä hyödynnetään, millaista se on lääketieteessä, sotilasteollisuudessa ja arkkitehtuurissa sekä minkälaisia ongelmia sen käytössä on. Lisäksi tein hintavertailun markkinoiden suosituimmista laitteista. Lopuksi selvitän miltä virtuaalitodellisuus näyttää mahdollisesti tulevaisuudessa ja millaisia laitteita on tulossa markkinoille.