Miten kivijalkakauppa voi hyötyä digitaalisesta markkinoinnista? : case: varaosa-alan yritys
Karhu, Anna (2018)
Karhu, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229623
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on löytää keinoja ja lähestymistapoja, joilla pääasiassa kivijalkakaupoista käsin toimiva varaosa-alan yritys voisi paremmin hyödyntää digitaalista liiketoimintaympäristöä markkinoinnissaan. Opinnäytetyöni tarkoituksena on tehdä yritykselle lyhyen, noin vuoden, tähtäimen ehdotus toimenpiteistä, joilla se pääsee alkuun digitaalisen markkinaosuuden kasvattamisessa. Aineistona käytin haastattelua, verkkokyselyä sekä alan kirjallisuutta ja tutkimustuloksia.
Opinnäytetyöni aluksi haastattelin yrityksen yhteyshenkilöä, jonka jälkeen tein yrityksen digitaalisiin kanaviin ehdotuksen lähtötason toimenpiteistä. Kehitysehdotukset koskivat muun muassa hakukoneoptimointia, mobiilioptimointia, aktivoinnin lisäämistä, analytiikan nivomista markkinointiin sekä päätöstä verkkokaupan olemassa olosta. Toimitin yritykselle muistilistan toimenpiteistä.
Seuraavaksi toteutin varaosien ostajien ostokäyttäytymistä kartoittavan kyselyn. Kivijalkakaupan näkökulmasta hyvä tieto on se, että 60 prosenttia vastaajista tekee varaosakaupat mieluummin kasvokkain kuin verkossa. Kyselyssä kävi ilmi, että varaosien ostajat etsivät aktiivisesti tietoa verkosta ennen ostamista, ostivat he sitten fyysisestä kaupasta tai verkosta, joten yrityksen kannattaa panostaa digitaaliseen näkyvyyteen.
Kysely sisälsi avokysymyksen koskien perusteluja ostopaikan valintaan. Sovelsin vastausten purkuun asiakasarvoanalyysia. Kaikki perustelut jakautuivat kahteen Holbrookin asiakasarvoanalyysin mallissaan määrittämään arvoon: tehokkuuteen ja ylivertaisuuteen. Nämä tekijät yrityksen kannattaa ottaa huomioon sisällön kulmia miettiessään.
Opinnäytetyöni lopussa oleva sisältöstrategiaosuus summaa sisältöstrategian perustekijät. Tämän osuuden avulla yritys pääsee eteenpäin suunnittelutyössä.
Opinnäytetyöni aluksi haastattelin yrityksen yhteyshenkilöä, jonka jälkeen tein yrityksen digitaalisiin kanaviin ehdotuksen lähtötason toimenpiteistä. Kehitysehdotukset koskivat muun muassa hakukoneoptimointia, mobiilioptimointia, aktivoinnin lisäämistä, analytiikan nivomista markkinointiin sekä päätöstä verkkokaupan olemassa olosta. Toimitin yritykselle muistilistan toimenpiteistä.
Seuraavaksi toteutin varaosien ostajien ostokäyttäytymistä kartoittavan kyselyn. Kivijalkakaupan näkökulmasta hyvä tieto on se, että 60 prosenttia vastaajista tekee varaosakaupat mieluummin kasvokkain kuin verkossa. Kyselyssä kävi ilmi, että varaosien ostajat etsivät aktiivisesti tietoa verkosta ennen ostamista, ostivat he sitten fyysisestä kaupasta tai verkosta, joten yrityksen kannattaa panostaa digitaaliseen näkyvyyteen.
Kysely sisälsi avokysymyksen koskien perusteluja ostopaikan valintaan. Sovelsin vastausten purkuun asiakasarvoanalyysia. Kaikki perustelut jakautuivat kahteen Holbrookin asiakasarvoanalyysin mallissaan määrittämään arvoon: tehokkuuteen ja ylivertaisuuteen. Nämä tekijät yrityksen kannattaa ottaa huomioon sisällön kulmia miettiessään.
Opinnäytetyöni lopussa oleva sisältöstrategiaosuus summaa sisältöstrategian perustekijät. Tämän osuuden avulla yritys pääsee eteenpäin suunnittelutyössä.