Tukea tarvitsevien lasten ja nuorten Sporttis-kerhon toteuttaminen osana korkeakoulu ja työelämä yhteistyötä
Kaukonen, Anniina (2018)
Kaukonen, Anniina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229556
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tukea tarvitseville lapsille ja nuorille järjestettäviä Sporttis-kerhoja, joita toteutetaan osana korkeakoulu ja työelämä yhteistyötä. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Porin kaupungin liikuntapalvelut. Opinnäytetyön aihe valikoitui kiinnostavan teeman vuoksi ja myös siksi, ettei Porin kaupungin Sporttis-kerhoista ollut tehty aikaisemmin tutkimusta.
Tahot jotka osallistuivat tutkimukseen olivat Sporttis-kerhon huoltajat, Porin kaupunki, Sporttis-kerhon ohjaajat ja Satakunnan ammattikorkeakoulussa toimiva palvelukeskus Soteekki. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Sporttis-kerhojen osallistujien huoltajien ja ohjaajien ajatuksia ja kokemuksia Sporttis-kerhoista ja niiden tuottamasta sisällöstä, tuoda esille asioita jotka takaavat Sporttis-kerhojen laadukkaan toimimisen. Tavoitteena oli myös selvittää kokevatko eri tahot hyötyvänsä Sporttis-kerhoista.
Tutkimusta lähdettiin työstämään viidestä eri osa-alueesta katsoen. Osa-alueet, eli teemat tutkimuksessa olivat Sporttis-kerhon tila, toteutusaika, osallistumismaksut, sisältö ja kerhon merkitys. Sporttis-kerhojen osallistujien huoltajien ja kerhojen ohjaajien näkökulmia selvitettiin kyselylomakkeella. Kerhojen organisoinnista, tiloista ja välineistä vastaavien tahojen näkemyksiä selvitettiin teemahaastattelulla. Teemahaastattelut Porin kaupungin liikuntapalveluiden edustajalle ja palvelukeskus Soteekin palveluohjaajille.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset olivat perheiden näkökulmat Sporttis-kerhoista, ohjaajien ajatukset kerhojen toiminnasta, Sporttis-kerhojen toiminnan laadukas jatko ja eri tahojen saamat hyödyt Sporttis-kerhoista. Kritiikkiä Sporttis-kerhoista tuli huoltajien kyselylomakkeessa tila ja toteutusaika teemaan liittyen. Sporttis-kerhon tilat ja toteutusaika olivat muuttuneet viime vuosien aikana, muutoksien vuoksi tutkimuksen tulokset tuottivat tietoa, josta voi olla hyötyä Sporttis-kerhon tulevaisuutta suunnitellessa. Tutkimuksen tulokset osoittivat sen, että Sporttis-kerhoista oli merkitystä ja hyötyä jokaiselle taholle sosiaalisella, koulutuksellisella tai ammatillisella tavalla.
Tahot jotka osallistuivat tutkimukseen olivat Sporttis-kerhon huoltajat, Porin kaupunki, Sporttis-kerhon ohjaajat ja Satakunnan ammattikorkeakoulussa toimiva palvelukeskus Soteekki. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Sporttis-kerhojen osallistujien huoltajien ja ohjaajien ajatuksia ja kokemuksia Sporttis-kerhoista ja niiden tuottamasta sisällöstä, tuoda esille asioita jotka takaavat Sporttis-kerhojen laadukkaan toimimisen. Tavoitteena oli myös selvittää kokevatko eri tahot hyötyvänsä Sporttis-kerhoista.
Tutkimusta lähdettiin työstämään viidestä eri osa-alueesta katsoen. Osa-alueet, eli teemat tutkimuksessa olivat Sporttis-kerhon tila, toteutusaika, osallistumismaksut, sisältö ja kerhon merkitys. Sporttis-kerhojen osallistujien huoltajien ja kerhojen ohjaajien näkökulmia selvitettiin kyselylomakkeella. Kerhojen organisoinnista, tiloista ja välineistä vastaavien tahojen näkemyksiä selvitettiin teemahaastattelulla. Teemahaastattelut Porin kaupungin liikuntapalveluiden edustajalle ja palvelukeskus Soteekin palveluohjaajille.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset olivat perheiden näkökulmat Sporttis-kerhoista, ohjaajien ajatukset kerhojen toiminnasta, Sporttis-kerhojen toiminnan laadukas jatko ja eri tahojen saamat hyödyt Sporttis-kerhoista. Kritiikkiä Sporttis-kerhoista tuli huoltajien kyselylomakkeessa tila ja toteutusaika teemaan liittyen. Sporttis-kerhon tilat ja toteutusaika olivat muuttuneet viime vuosien aikana, muutoksien vuoksi tutkimuksen tulokset tuottivat tietoa, josta voi olla hyötyä Sporttis-kerhon tulevaisuutta suunnitellessa. Tutkimuksen tulokset osoittivat sen, että Sporttis-kerhoista oli merkitystä ja hyötyä jokaiselle taholle sosiaalisella, koulutuksellisella tai ammatillisella tavalla.