Lielahti–Kankaantaka-välisen 110 kV sähkölinjan reunavyöhykehakkuiden puunkorjuun suunnittelu
Pääskynen, Mikko (2018)
Pääskynen, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229639
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Lielahti–Kankaantaka-välisen 110 kV sähkölinjan reunavyöhykehakkuiden puunkorjuu. Opinnäytetyössä esitellään korjuun suunnittelua vaiheittain, kerrotaan taustatietoina sähköverkon rakenteesta yleisesti sekä johtoalueen ja reunametsien puuston käsittelystä.
Korjuun suunnitellun lähtökohtana oli 27 metriä leveän johtoaukean puustottomaksi raivaaminen ja johtoaukean molemmille puolille rajoittuvan 10 metriä leveän reunavyöhykkeen ainespuiden poisto valtaosalla käsittelyalueesta. Korjuun suunnittelu oli monivaiheinen projekti. Projektin päävaiheita olivat hakkuissa kertyvän puutavaran yhteismyynnin järjestäminen, johtoaukean, reunavyöhykkeen ja kiinteistörajojen nauhoittaminen, reunavyöhykkeen ulkopuolisten riskipuiden mittaaminen ja merkitseminen, hakkuu- ja lähikuljetusmenetelmän valinta, varastopaikkojen määrittely ja korjuusuunnitelmakartan sekä kohdekohtaisten karttojen laatiminen. Haastetta korjuun suunnitteluun toi sähkölinjan kulkeminen taajamassa, vilkkaiden teiden ja kevyenliikenteenväylien varsilla ja tonttien takapihojen läheisyydessä.
Korjuusuunnitelmasta tuli toteuttamiskelpoinen. Kaikille kohteille löytyi tarkoituksenmukainen ja turvallinen käsittelytapa, ja maanomistajien toiveet on otettu korjuusuunnitelmassa huomioon. Korjuun suunnittelu osoittautui luultua suuritöisemmäksi prosessiksi. Reunavyöhykkeen rajan ja riskipuiden pituuden mittaaminen tiheän metsän läpi oli toisinaan vaivalloista. Työhön liittyi enemmän vaiheita, kuin ennen työhön ryhtymistä oletettiin. Tällaisia vaiheita olivat esimerkiksi paikkatietoaineiston tilaus ja käsittely, katulupaprosessi ja liito-oravan kulkuyhteyksien huomioiminen ja siihen liittyvät katselmukset.
Varsinainen korjuusuunnitelma sisältää luottamuksellista tietoa, kuten maanomistajien yhteystietoja, joten se on rajattu vain opinnäytetyön tilaajalle toimitettavaksi tausta-aineistoksi.
Korjuun suunnitellun lähtökohtana oli 27 metriä leveän johtoaukean puustottomaksi raivaaminen ja johtoaukean molemmille puolille rajoittuvan 10 metriä leveän reunavyöhykkeen ainespuiden poisto valtaosalla käsittelyalueesta. Korjuun suunnittelu oli monivaiheinen projekti. Projektin päävaiheita olivat hakkuissa kertyvän puutavaran yhteismyynnin järjestäminen, johtoaukean, reunavyöhykkeen ja kiinteistörajojen nauhoittaminen, reunavyöhykkeen ulkopuolisten riskipuiden mittaaminen ja merkitseminen, hakkuu- ja lähikuljetusmenetelmän valinta, varastopaikkojen määrittely ja korjuusuunnitelmakartan sekä kohdekohtaisten karttojen laatiminen. Haastetta korjuun suunnitteluun toi sähkölinjan kulkeminen taajamassa, vilkkaiden teiden ja kevyenliikenteenväylien varsilla ja tonttien takapihojen läheisyydessä.
Korjuusuunnitelmasta tuli toteuttamiskelpoinen. Kaikille kohteille löytyi tarkoituksenmukainen ja turvallinen käsittelytapa, ja maanomistajien toiveet on otettu korjuusuunnitelmassa huomioon. Korjuun suunnittelu osoittautui luultua suuritöisemmäksi prosessiksi. Reunavyöhykkeen rajan ja riskipuiden pituuden mittaaminen tiheän metsän läpi oli toisinaan vaivalloista. Työhön liittyi enemmän vaiheita, kuin ennen työhön ryhtymistä oletettiin. Tällaisia vaiheita olivat esimerkiksi paikkatietoaineiston tilaus ja käsittely, katulupaprosessi ja liito-oravan kulkuyhteyksien huomioiminen ja siihen liittyvät katselmukset.
Varsinainen korjuusuunnitelma sisältää luottamuksellista tietoa, kuten maanomistajien yhteystietoja, joten se on rajattu vain opinnäytetyön tilaajalle toimitettavaksi tausta-aineistoksi.