Varaosahuollon kehittäminen
Kontinen, Antti (2010)
Kontinen, Antti
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199917
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy UPM Oy:n Jokilaakson paperitehtaiden varaosahuoltoon ja sen kehittämi-seen. Lähtötilanteen ja aihe-alueen laajuudesta johtuen työssä on useampia osa-alueita, joita on tutkittu. Työhön on tehty selvitystyötä tehtaiden varaosatoimintojen ja kunnossapidon nykytilanteesta ja tulevai-suudesta. Merkittävänä osana opinnäytetyötä on tehty selvitystä varaosatoiminnoista kertyvistä kustan-nuksista Jokilaakson tehtailla.
Työ voidaan käytännössä jakaa kolmeen osioon, jossa aluksi tutkitaan Jokilaakson tehtaiden varaosahuol-lon nykytilaa ja toimintatapoja.
Toisessa osiossa pohditaan yleisellä tasolla varaosahuollon ja kunnossapidon tulevaisuutta. Tähän liittyy selvitystyö uudesta koko UPM-konsernin kattavasta GlobalONE-toimintajärjestelmästä, joka otetaan käyttöön Jokilaakson tehtailla kaikessa laajuudessaan 17.5.2010. GlobalONE (=G1) on varaston, kunnos-sapidon, tuotannon ja hankinnan uusi yhteinen toimintaympäristö. Se tuo mukanaan mm. uuden vara-osa- ja varastotoimintaa pyörittävän SAP-sovelluksen ja paljon muita uusia toimintatapoja ja sovelluksia. GlobalONEsta on pyritty tähän työhön selvittämään varaosatoimintojen kannalta merkittävimmät asiat ja sen mukana tuomat muutokset.
Kolmannessa osiossa on tutkittu osien ja laitteiden kulutus- ja korjaustiheyksiä Jokilaakson tehtailla. Ni-mikkeet on jaoteltu suurempina ryhminä kulutustavaraan, huollettavaan tavaraan, koneistettavaan tava-raan ja juoksupyöriin. Huollettava tavara on jaoteltu vielä pienempiin ryhmiin, jotta saadaan tarkemmin selville tiettyjen ryhmien ja nimikkeiden tarkat kulutusmäärät.
Edellisen osion pohjalta listoista on katsottu merkittävimpiä huollettavia kohteita. Esille nousi kaksi eri-tyyppistä hydraulisylinteriä ja yksi keskipakopumpun laakerointi. Näiden kulutukset olivat korkealla tasolla, joten ne otettiin tarkempaan tarkasteluun. Näistä tehtiin arvoketjut, joista selviää kaikki niiden vaihdosta ja huollosta aiheutuvat kustannukset. Huollon hinnalle on hankittu myös alihankkijan vastaa-van nimikkeen huollon hinta, jolloin vertailu on mahdollista.
Työ voidaan käytännössä jakaa kolmeen osioon, jossa aluksi tutkitaan Jokilaakson tehtaiden varaosahuol-lon nykytilaa ja toimintatapoja.
Toisessa osiossa pohditaan yleisellä tasolla varaosahuollon ja kunnossapidon tulevaisuutta. Tähän liittyy selvitystyö uudesta koko UPM-konsernin kattavasta GlobalONE-toimintajärjestelmästä, joka otetaan käyttöön Jokilaakson tehtailla kaikessa laajuudessaan 17.5.2010. GlobalONE (=G1) on varaston, kunnos-sapidon, tuotannon ja hankinnan uusi yhteinen toimintaympäristö. Se tuo mukanaan mm. uuden vara-osa- ja varastotoimintaa pyörittävän SAP-sovelluksen ja paljon muita uusia toimintatapoja ja sovelluksia. GlobalONEsta on pyritty tähän työhön selvittämään varaosatoimintojen kannalta merkittävimmät asiat ja sen mukana tuomat muutokset.
Kolmannessa osiossa on tutkittu osien ja laitteiden kulutus- ja korjaustiheyksiä Jokilaakson tehtailla. Ni-mikkeet on jaoteltu suurempina ryhminä kulutustavaraan, huollettavaan tavaraan, koneistettavaan tava-raan ja juoksupyöriin. Huollettava tavara on jaoteltu vielä pienempiin ryhmiin, jotta saadaan tarkemmin selville tiettyjen ryhmien ja nimikkeiden tarkat kulutusmäärät.
Edellisen osion pohjalta listoista on katsottu merkittävimpiä huollettavia kohteita. Esille nousi kaksi eri-tyyppistä hydraulisylinteriä ja yksi keskipakopumpun laakerointi. Näiden kulutukset olivat korkealla tasolla, joten ne otettiin tarkempaan tarkasteluun. Näistä tehtiin arvoketjut, joista selviää kaikki niiden vaihdosta ja huollosta aiheutuvat kustannukset. Huollon hinnalle on hankittu myös alihankkijan vastaa-van nimikkeen huollon hinta, jolloin vertailu on mahdollista.