Lääkkeenanto lapselle subkutaanisesti ja intramuskulaarisesti : digitaalinen opetusmateriaali
Kantola, Noora; Kuitunen, Iisa (2018)
Kantola, Noora
Kuitunen, Iisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239712
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tarkoituksena oli tuottaa digitaalista opetusmateriaalia alle 18-vuotiaille annettavista intramuskulaarisista ja subkutaanisista injektioista Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opintoihin. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten lapsi valmistellaan intramuskulaariseen ja subkutaaniseen injektionantoon ja miten toteuttaa intramuskulaarinen ja subkutaaninen injektionanto lapselle turvallisesti ja aseptisesti. Tavoitteena oli selvittää lasten intramuskulaarisessa ja subkutaanisessa injektionannossa huomioitavia asioita. Tavoitteena oli luoda digitaalinen opetusmateriaali, jossa esitetään informatiivisesti ja mielekkäästi keskeiset asiat ja joka auttaa hoitotyön opiskelijoita toteuttamaan intramuskulaarisen ja subkutaanisen injektionannon lapselle oikeaoppisesti. Työn ulkopuolelle rajattiin keskoset, injektion käyttökuntoon saattaminen, suonensisäiset injektiot, rokotteet sekä kynillä annettavat injektiot.
Opinnäytetyön teoreettisessa lähtökohdassa käsiteltiin lapsen pelkoja injektionantoon liittyen, lapsen ja vanhempien valmistamista injektionantoon, lapsen kivunlievitystä injektionannon aikana sekä subkutaanista ja intramuskulaarista injektionantoa. Lapset pelkäävät injektionantoa, minkä vuoksi valmistaminen ja kivunlievitys on huomioitava. Vanhemmilla on keskeinen rooli lapsen valmistamisessa ja kivunlievityksessä, sekä lapsen kiinnipitämisessä injektionannon aikana. Tästä syystä vanhempien ohjaukseen tulee panostaa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi kaksi digitaalista opetusmateriaalia. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta digitaalisissa opetusmateriaaleissa päädyttiin esittelemään seuraavat: lapsen valmistaminen subkutaaniseen ja intramuskulaariseen injektionantoon, lapsen kiinnipitoasennot, tarvittavat välineet, oikeiden injektionantopaikkojen paikannus, injektionantotekniikat, käsihygienia, sekä vuorovaikutus lapsen kanssa injektionannon jälkeen.
Jatkotutukimusehdotuksina esitettiin tutkimusta aspiroinnin ja injektionantopaikan desinfioinnin tarpeellisuudesta, lapsen kiinnipitoasennoista sekä lapsen ventrogluteaalisen pakaralihaksen paikannuksesta ja siitä, minkä ikäisestä lähtien sitä voidaan käyttää. Lisäksi eri keinojen tehokkuudesta lapsen valmistamisessa ehdotettiin lisää tutkimustietoa.
Opinnäytetyön teoreettisessa lähtökohdassa käsiteltiin lapsen pelkoja injektionantoon liittyen, lapsen ja vanhempien valmistamista injektionantoon, lapsen kivunlievitystä injektionannon aikana sekä subkutaanista ja intramuskulaarista injektionantoa. Lapset pelkäävät injektionantoa, minkä vuoksi valmistaminen ja kivunlievitys on huomioitava. Vanhemmilla on keskeinen rooli lapsen valmistamisessa ja kivunlievityksessä, sekä lapsen kiinnipitämisessä injektionannon aikana. Tästä syystä vanhempien ohjaukseen tulee panostaa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi kaksi digitaalista opetusmateriaalia. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta digitaalisissa opetusmateriaaleissa päädyttiin esittelemään seuraavat: lapsen valmistaminen subkutaaniseen ja intramuskulaariseen injektionantoon, lapsen kiinnipitoasennot, tarvittavat välineet, oikeiden injektionantopaikkojen paikannus, injektionantotekniikat, käsihygienia, sekä vuorovaikutus lapsen kanssa injektionannon jälkeen.
Jatkotutukimusehdotuksina esitettiin tutkimusta aspiroinnin ja injektionantopaikan desinfioinnin tarpeellisuudesta, lapsen kiinnipitoasennoista sekä lapsen ventrogluteaalisen pakaralihaksen paikannuksesta ja siitä, minkä ikäisestä lähtien sitä voidaan käyttää. Lisäksi eri keinojen tehokkuudesta lapsen valmistamisessa ehdotettiin lisää tutkimustietoa.