Menun kehittäminen kotisirkoista ja ihmisten suhtautuminen hyönteisravintoon
Seppänen, Janika (2018)
Seppänen, Janika
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kotisirkoista kolmen ruokalajin menukokonaisuus Mikkelin Amarilloon, joka on meksikolaistyyppinen ravintola. Lisäksi tavoitteena oli tutkia ihmisten suhtautumista hyönteisten käytettävyyteen elintarvikkeissa ja ravintola-annoksissa. Menun avulla Amarillo sai näkyvyyttä sekä kilpailuetua. Mikkelin Amarillo on osa S-ryhmää ja Osuuskauppa Suur-Savon alueosuuskauppaa. Menua kehitettiin yhdessä Amarillon keittiöpäällikön kanssa.
Menukokonaisuus kotisirkoista kehitettiin tuotekehitysmenetelmän avulla. Kehitystyö piti sisällään tuotetestauksia ja -maistatuksia, asiakaskyselyä, menun markkinointia sekä myyntiinoton.
Menun sisältämät annokset tuotetestattiin Amarillon keittiössä ja tuotteiden ollessa lopullisessa muodossaan niistä kirjoitettiin annoskortit, joiden tietojen perusteella S-ryhmän markkinointitoimisto kehitteli menujen ulkoasut sekä mainokset. Hyönteisten maistatus toteutettiin kauppakeskus Stellassa Mikkelissä 30.3.2018, jonka yhteydessä suoritettiin asiakaskysely. Kyselylomake sisälsi lyhyitä monivalintakysymyksiä jotka käsittelivät ihmisten aikaisempia hyönteisten syömiskokemuksia ja suhtautumista hyönteisten ekologisuuteen, eettisyyteen ja vaihtoehtoiseen proteiininlähteeseen. Menu tuli myyntiin 3.4.2018 ja oli loppuunmyyty reilussa viikossa.
Tutkimuksesta selvisi, että ihmiset ovat kiinostuneita hyönteisistä ja niiden syömisestä ja käyttämisestä elintarvikkeissa. Maistatuksessa kävi paljon ihmisiä jotka halusivat maistaa sirkkoja ja keskustella niistä. Ihmisiä kiinnostaa hyönteisten ekologisuus sekä proteiinipitoisuus.
Menukokonaisuus kotisirkoista kehitettiin tuotekehitysmenetelmän avulla. Kehitystyö piti sisällään tuotetestauksia ja -maistatuksia, asiakaskyselyä, menun markkinointia sekä myyntiinoton.
Menun sisältämät annokset tuotetestattiin Amarillon keittiössä ja tuotteiden ollessa lopullisessa muodossaan niistä kirjoitettiin annoskortit, joiden tietojen perusteella S-ryhmän markkinointitoimisto kehitteli menujen ulkoasut sekä mainokset. Hyönteisten maistatus toteutettiin kauppakeskus Stellassa Mikkelissä 30.3.2018, jonka yhteydessä suoritettiin asiakaskysely. Kyselylomake sisälsi lyhyitä monivalintakysymyksiä jotka käsittelivät ihmisten aikaisempia hyönteisten syömiskokemuksia ja suhtautumista hyönteisten ekologisuuteen, eettisyyteen ja vaihtoehtoiseen proteiininlähteeseen. Menu tuli myyntiin 3.4.2018 ja oli loppuunmyyty reilussa viikossa.
Tutkimuksesta selvisi, että ihmiset ovat kiinostuneita hyönteisistä ja niiden syömisestä ja käyttämisestä elintarvikkeissa. Maistatuksessa kävi paljon ihmisiä jotka halusivat maistaa sirkkoja ja keskustella niistä. Ihmisiä kiinnostaa hyönteisten ekologisuus sekä proteiinipitoisuus.