Från fantasi till produkt : att skapa en musiksaga och analysera dess betydelse som pedagogiskt verktyg
Greco, Rachele (2018)
Greco, Rachele
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219334
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är dels att beskriva processen att skriva en musiksaga, dels att öka förståelsen kring musiksagan som didaktiskt verktyg genom att analysera den pedagogiska nyttan med sagan, musiken och fantasin som element i undervisningen. De frågor jag söker svar på är hur man kan främja barnens fantasi och eget skapande genom en musiksaga och varför man kan använda sig av musiksagor som pedagogiskt verktyg.
Arbetet består både av en musiksaga och av en teoretisk del som diskuterar sagans, fantasins och musikens bakgrund samt syftet med musiksagor. Första delen av den teoretiska bakgrunden behandlar sagan, fantasin och musiken var för sig och slutligen binds alla element ihop för en kritisk analys av den pedagogiska nyttan. Andra delen är en beskrivning av processen att skriva musiksagan Skattjakten och dess tillhörande musik.
Slutsatsen av arbetet är att musiksagor främjar barns fantasi och uppmuntrar till att själv skapa egna lekar. Genom sagornas moral kan man lära sig många saker och själva sagostunden inverkar positivt på människans alla sinnen. Då man använder sig av musiksagor som pedagogiskt verktyg har pedagogen oändliga möjligheter att undervisa vad som helst. Dessutom gör sagostunden undervisningen roligare och informationen blir då lättare att ta till sig. The purpose of this thesis is to describe the process of writing a musical fairy tale and to increase the understanding of the use of musical fairy tales as didactic tools by analysing the pedagogical use of stories, music and imagination as element in teaching. The questions that I want to address are how one can promote children’s imagination and creativity with the help of a musical fairy tale, and how one can use musical fairy tales as a didactic tool.
The thesis consists of a musical fairy tale and a theoretical part, which discusses the background of story, imagination and music and the purpose of musical fairy tales. The first part of the theoretical background treats the story, the imagination and the music individually and finally ties all the elements together to highlight the educational benefit. The second part is a description of the process of writing the fairy tale Tresurehunt and its associated music.
The conclusion of the thesis is that musical fairy tales promote children's imagination and encourage them to create their own games. Through the morals of the fairy tales it is possible to learn many things and the storytelling itself has a positive effect on all the senses. When using musical fairy tales as an educational tool, the teacher has endless possibilities to teach anything and in addition, the storytelling makes teaching more enjoyable and the information becomes easier to absorb.
Arbetet består både av en musiksaga och av en teoretisk del som diskuterar sagans, fantasins och musikens bakgrund samt syftet med musiksagor. Första delen av den teoretiska bakgrunden behandlar sagan, fantasin och musiken var för sig och slutligen binds alla element ihop för en kritisk analys av den pedagogiska nyttan. Andra delen är en beskrivning av processen att skriva musiksagan Skattjakten och dess tillhörande musik.
Slutsatsen av arbetet är att musiksagor främjar barns fantasi och uppmuntrar till att själv skapa egna lekar. Genom sagornas moral kan man lära sig många saker och själva sagostunden inverkar positivt på människans alla sinnen. Då man använder sig av musiksagor som pedagogiskt verktyg har pedagogen oändliga möjligheter att undervisa vad som helst. Dessutom gör sagostunden undervisningen roligare och informationen blir då lättare att ta till sig.
The thesis consists of a musical fairy tale and a theoretical part, which discusses the background of story, imagination and music and the purpose of musical fairy tales. The first part of the theoretical background treats the story, the imagination and the music individually and finally ties all the elements together to highlight the educational benefit. The second part is a description of the process of writing the fairy tale Tresurehunt and its associated music.
The conclusion of the thesis is that musical fairy tales promote children's imagination and encourage them to create their own games. Through the morals of the fairy tales it is possible to learn many things and the storytelling itself has a positive effect on all the senses. When using musical fairy tales as an educational tool, the teacher has endless possibilities to teach anything and in addition, the storytelling makes teaching more enjoyable and the information becomes easier to absorb.