Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalinen media asiakaspalvelun tueksi kirjastoissa. : Case opastusvideot Youtubessa

Ruuskanen, Henna (2018)

 
Avaa tiedosto
ruuskanen_henna.pdf (486.2Kt)
Lataukset: 


Ruuskanen, Henna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239791
Tiivistelmä
Osa kirjastojen asiakaspalvelusta on viime vuosien aikana siirtynyt verkkoon. Tarkastelin tässä opinnäytetyössäni kuinka sosiaalista mediaa voisi hyödyntää kirjastojen asiakaspalvelussa.

Case-tapauksena oli Keiteleen kunnankirjasto, jonne tein opastusvideoita Rutakko-verkkokirjaston käytöstä. Keiteleen kunnankirjasto kuuluu Rutakko-kirjastoihin sekä Nilakan alueen kirjastoihin. Nilakan alueen kirjastoilla on ollut käynnissä eMaaseutu-hankkeen yhteydessä virtuaalikirjasto-hanke. Nilakan kirjastot ovat tarjonneet asiakaspalvelua chatin ja videochatin kautta asiakkailleen. Opastusvideot olivat jatkumoa virtuaalikirjasto-hankkeeseen, jossa pyrittiin mahdollistamaan asiakkaiden virtuaaliasiointi. Keiteleen kunnankirjastossa on käytössä omatoimikirjasto.

Opastusvideoita tein neljä erilaista: Lainojen uusiminen, Maksut, Omien tietojen päivittäminen sekä Varauksen tekeminen. Opastusvideoilla pyritään palvelemaan asiakkaita myös kirjaston aukioloaikojen ulkopuolella. Opastusvideot tehtiin Powerpoint ohjelmalla ja julkaistiin kirjaston YouTube-kanavalla.

Opastusvideoista kysyttiin asiakkailta palautetta niiden julkaisemisen jälkeen. Kyselymenetelmänä käytettiin lomakekyselyä. Lomakekysely suoritettiin sähköisenä sosiaalisessa mediassa ja paperisena kirjaston tiloissa. Kyselyyn vastasi 14 henkilöä. Palautteen mukaan opastusvideot koettiin pääosin havainnollisina ja selkeinä.

Opastusvideot palvelevat verkossa etäkäyttöasiakkaita ja omatoimikirjaston käyttäjiä niin Keiteleen kirjastossa kuin muissakin Nilakan alueen kirjastoissa sekä myös kaikissa Rutakko-kirjastoissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste