Odotustila lapsen ja vanhemman päiväkirurgiseen toimenpiteeseen valmistautumisen tukena
Inginen, Elena; Juutinen, Emma; Laakso, Janne (2018)
Inginen, Elena
Juutinen, Emma
Laakso, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239792
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää päiväkirurgiseen toimenpiteeseen tulevien lasten odotustilaa 2–8 vuotiaiden lasten tarpeita vastaavaksi. Tehtävinä oli selvittää, millainen hyvä odotustila ja leikkiympäristö ovat lapsen ja vanhempien näkökulmasta. Tämän lisäksi oli tarkoitus selvittää seikkoja, jotka tulee huomioida lasta valmistettaessa toimenpiteeseen. Tavoitteena oli vähentää 2–8-vuotiaiden lasten ja heidän vanhempiensa ahdistusta ja pelkoa toimenpidepäivänä ja lisätä lasten odotustilan viihtyvyyttä. Kuvakirjan laatiminen tyypillisen toimenpidepäivän kulusta oli myös yksi tavoitteista. Opinnäytetyö tehtiin tamperelaisen sairaalan päiväkirurgiseen yksikön tilauksesta toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui tuotoksesta ja suunnitelmasta.
Suurin osa lapsille tehtävistä toimenpiteistä tehdään päiväkirurgisesti. Päiväkirurgiseen toimenpiteeseen saavutaan kotoa toimenpidepäivänä, ja kotiudutaan saman päivän aikana. Lapsen valmistelu toimenpiteeseen on hyvä aloittaa jo kotona eri menetelmiä käyttäen. Sairaala ympäristönä saattaa olla lapsille pelkoa aiheuttava paikka. Leikki auttaa lasta käsittelemään tunteitaan ja pelkojaan, ja leikin avulla lapsi oppii uusia asioita. Lapset toivovat odotustilan olevan värikäs ja kodikas ja sellainen, josta löytyy monenlaista tekemistä. Hyvin järjestelty leikkiympäristö auttaa lasta työstämään omia kokemuksiaan sekä toimii oppimisympäristönä. Leikkipaikasta pitäisi löytyä mieluista toimintaa eri-ikäisille lapsille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena yksikön tiloja, joissa lapsi vierailee toimenpidepäivän aikana, sisustettiin viihtyisämmiksi seinä- ja lattiatarrojen sekä verhojen ja leikkivälineiden avulla. Materiaalit saatiin lahjoituksina eri yrityksiltä. Tämän lisäksi koostettiin kuvakirja, jonka avulla lapsi ja vanhempi voivat tutustua toimenpidepäivän kulkuun. Opinnäytetyön avulla työelämäyhteistyökumppani voi parantaa lasten ja vanhempien viihtyvyyttä osastolla, lievittää pelkoja ja tehdä sairaalakokemuksesta positiivisen.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksiksi nousi kuvakirjan kehittäminen toimenpidekohtaisiksi kirjoiksi, eli täsmäkirjoiksi. Odotustilaa voidaan jatkokehittää edelleen potilaiden ja vanhempien tarpeita paremmin vastaavaksi mm. eri-ikäisten lasten toiveita vastaavien leikkivälineiden sekä kodinomaisten huonekalujen avulla. Lisätutkimusta tarvitaan vanhempien tuen tarpeesta lapsen toimenpidepäivään valmistautumisessa ja päivän kulussa.
Suurin osa lapsille tehtävistä toimenpiteistä tehdään päiväkirurgisesti. Päiväkirurgiseen toimenpiteeseen saavutaan kotoa toimenpidepäivänä, ja kotiudutaan saman päivän aikana. Lapsen valmistelu toimenpiteeseen on hyvä aloittaa jo kotona eri menetelmiä käyttäen. Sairaala ympäristönä saattaa olla lapsille pelkoa aiheuttava paikka. Leikki auttaa lasta käsittelemään tunteitaan ja pelkojaan, ja leikin avulla lapsi oppii uusia asioita. Lapset toivovat odotustilan olevan värikäs ja kodikas ja sellainen, josta löytyy monenlaista tekemistä. Hyvin järjestelty leikkiympäristö auttaa lasta työstämään omia kokemuksiaan sekä toimii oppimisympäristönä. Leikkipaikasta pitäisi löytyä mieluista toimintaa eri-ikäisille lapsille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena yksikön tiloja, joissa lapsi vierailee toimenpidepäivän aikana, sisustettiin viihtyisämmiksi seinä- ja lattiatarrojen sekä verhojen ja leikkivälineiden avulla. Materiaalit saatiin lahjoituksina eri yrityksiltä. Tämän lisäksi koostettiin kuvakirja, jonka avulla lapsi ja vanhempi voivat tutustua toimenpidepäivän kulkuun. Opinnäytetyön avulla työelämäyhteistyökumppani voi parantaa lasten ja vanhempien viihtyvyyttä osastolla, lievittää pelkoja ja tehdä sairaalakokemuksesta positiivisen.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksiksi nousi kuvakirjan kehittäminen toimenpidekohtaisiksi kirjoiksi, eli täsmäkirjoiksi. Odotustilaa voidaan jatkokehittää edelleen potilaiden ja vanhempien tarpeita paremmin vastaavaksi mm. eri-ikäisten lasten toiveita vastaavien leikkivälineiden sekä kodinomaisten huonekalujen avulla. Lisätutkimusta tarvitaan vanhempien tuen tarpeesta lapsen toimenpidepäivään valmistautumisessa ja päivän kulussa.