CABLE-grupper för unga : En modell
Grönroos, Nicolina; Grahn, Ellinor; Granström, Camilla; Snellman, Ann-Christin; Viitanen, Emilia (2018)
Grönroos, Nicolina
Grahn, Ellinor
Granström, Camilla
Snellman, Ann-Christin
Viitanen, Emilia
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239779
Tiivistelmä
Detta arbete är en del av examensprojektet CABLE. CABLE-metoden (Community Action based Learning for Empowerment) ingår i ett utvecklingsprojekt som är ett samarbete mellan Helsingfors Diakonissanstalt, de svenska församlingarna i Helsingfors, Borgå domkapitel och Yrkeshögskolan Novia. Utvecklingsprojektet heter ”Där nöden är störst – diakoni på svenska” (2016 - 2018), och har som mål att utarbeta verktyg, metoder och modeller som kan användas för utsatta grupper för att befrämja empowerment och delaktighet.
Syftet med examensarbetet är att ge verktyg för att leda CABLE-grupper för unga, i åldern 13 – 28. Frågeställningarna som examensarbetet svarar på är ”Vad behöver man veta för att förstå och delaktiggöra unga i en CABLE-grupp?” och ”Hur kan man arbeta med unga i en CABLE-grupp?” Arbetets resultat presenteras i form av en handbok för personer som leder CABLE-grupper med unga, främst i Borgå stift. Handboken innehåller konkreta metoder och arbetssätt. Exempelvis förslag på hur och var gruppen kan samlas samt hur ledaren behöver förhålla sig till de unga.
Litteraturgenomgång och genomgång av teori som handlar om unga i olika situationer har genomförts. Eftersom det inte finns någon vetenskaplig forskning om CABLE är fokus i arbetet på ungas utveckling och behov, i växelverkan med olika metoder som används för att främja ungas delaktighet och välmående. This thesis is part of the thesis project CABLE. Community Action based Learning for Empowerment (CABLE) is included in a development project which is a collaboration between the Helsinki Deaconess Institute, the Swedish-speaking parishes in Helsinki, the Diocesan Chapter of Porvoo and Novia University of Applied Sciences. The project goes under the name Where the need is the greatest- diakonia in Swedish 2016-2018 (Där nöden är störst – diakoni på svenska). The project strives to develop tools, methods and models that are empowering, create a sense of belonging and can be used with disadvantaged groups.
The aim of this thesis specifically is to establish tools that can be used when starting a CABLE group for youth aged 13-28. Relevant questions the thesis aims to answer are “What does one need to know to understand and involve youth in a CABLE group?” and “In what ways can one work with youth in a CABLE group?” The model created as part of this thesis comes in the shape of a handbook. Primarily made with the parishes of the Diocese of Porvoo in mind, the handbook is intended to be used by instructors already familiar with CABLE. It encompasses practical methods and work practices. Such as suggestions on how and when the group should meet and what kind of demeanor the instructor should have.
Overviews of youth studies and other relevant subjects have been conducted as part of the thesis process. Due to a lack of scientific studies on CABLE processes, the focus of this thesis has been on youth development and needs, as well as methods used to support youth participation and wellbeing.
Syftet med examensarbetet är att ge verktyg för att leda CABLE-grupper för unga, i åldern 13 – 28. Frågeställningarna som examensarbetet svarar på är ”Vad behöver man veta för att förstå och delaktiggöra unga i en CABLE-grupp?” och ”Hur kan man arbeta med unga i en CABLE-grupp?” Arbetets resultat presenteras i form av en handbok för personer som leder CABLE-grupper med unga, främst i Borgå stift. Handboken innehåller konkreta metoder och arbetssätt. Exempelvis förslag på hur och var gruppen kan samlas samt hur ledaren behöver förhålla sig till de unga.
Litteraturgenomgång och genomgång av teori som handlar om unga i olika situationer har genomförts. Eftersom det inte finns någon vetenskaplig forskning om CABLE är fokus i arbetet på ungas utveckling och behov, i växelverkan med olika metoder som används för att främja ungas delaktighet och välmående.
The aim of this thesis specifically is to establish tools that can be used when starting a CABLE group for youth aged 13-28. Relevant questions the thesis aims to answer are “What does one need to know to understand and involve youth in a CABLE group?” and “In what ways can one work with youth in a CABLE group?” The model created as part of this thesis comes in the shape of a handbook. Primarily made with the parishes of the Diocese of Porvoo in mind, the handbook is intended to be used by instructors already familiar with CABLE. It encompasses practical methods and work practices. Such as suggestions on how and when the group should meet and what kind of demeanor the instructor should have.
Overviews of youth studies and other relevant subjects have been conducted as part of the thesis process. Due to a lack of scientific studies on CABLE processes, the focus of this thesis has been on youth development and needs, as well as methods used to support youth participation and wellbeing.