Yhteistyöllä laatua : kehittämistyö Naantalin terveyspalveluiden kuntoutuksessa
Vaihi, Mona (2018)
Vaihi, Mona
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239867
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli yhteistyössä Naantalin terveyspalveluiden kuntoutuksen työntekijöiden kanssa arvioida ja kehittää kuntoutuksen toiminnan laatua sekä moniammatillisen yhteistyön toimintamuotoja. Tavoitteena oli lisätä työntekijöiden tietoisuutta laatutyöskentelystä sekä muiden ammattiryhmien osaamisesta. Pitkäjänteisen ja järjestelmällisen laatutyöskentelyn ja moniammatillisen yhteistyön avulla työntekijät varmistavat, että kuntoutuksen palvelu on asiakaslähtöistä, palveluprosessit toimivat sujuvana ketjuna ja yhteistyö toteutuu saumattomasti kuntoutuksen työntekijöiden kesken.
Työelämälähtöinen kehittämistyö oli määräaikainen projekti, jonka menetelmänä sovellettiin kehittävään työntutkimukseen lukeutuvaa ekspansiivisen oppimisen teoriaa. Kehittämistyö alkoi itsearvioinnilla, jossa kuntoutuksen työntekijät esimiehineen täyttivät ITE3-laadunarviointilomakkeen ja moniammatillista yhteistyötä kartoittavan kyselylomakkeen. Kuntoutuksen kehittämispäivän aikana työntekijät esimiehineen analysoivat tuloksia, valitsivat kehittämiskohteet ja aloittivat pienryhmätyöskentelyn. Pienryhmätyöskentely toteutui neljän kuukauden ajan. Kehittämistyön lopussa työntekijät vastasivat kehittämistyön palautekyselyyn.
Toiminnan laadun ja moniammatillisen yhteistyön itsearviointi osoitti, että kuntoutuksen toiminnassa on useita kehitettäviä osa-alueita. Tämän kehittämisprojektin tuloksena pienryhmät laativat kolmitasoisen yhteistyön toimintamallin, kuvasivat kuntoutuksen ydinprosessin ja kehittivät yhtenäistä kirjaamistyötä. Projektin aikana kuntoutuksen työntekijät saivat tietoa muiden yksiköiden toiminnasta ja osaamisesta. Kehittämisprojekti toimi hyvänä alkuna kuntoutuksen toiminnan laadun ja moniammatillisen yhteistyön systemaattiselle arvioinnille ja kehittämiselle.
Työelämälähtöinen kehittämistyö oli määräaikainen projekti, jonka menetelmänä sovellettiin kehittävään työntutkimukseen lukeutuvaa ekspansiivisen oppimisen teoriaa. Kehittämistyö alkoi itsearvioinnilla, jossa kuntoutuksen työntekijät esimiehineen täyttivät ITE3-laadunarviointilomakkeen ja moniammatillista yhteistyötä kartoittavan kyselylomakkeen. Kuntoutuksen kehittämispäivän aikana työntekijät esimiehineen analysoivat tuloksia, valitsivat kehittämiskohteet ja aloittivat pienryhmätyöskentelyn. Pienryhmätyöskentely toteutui neljän kuukauden ajan. Kehittämistyön lopussa työntekijät vastasivat kehittämistyön palautekyselyyn.
Toiminnan laadun ja moniammatillisen yhteistyön itsearviointi osoitti, että kuntoutuksen toiminnassa on useita kehitettäviä osa-alueita. Tämän kehittämisprojektin tuloksena pienryhmät laativat kolmitasoisen yhteistyön toimintamallin, kuvasivat kuntoutuksen ydinprosessin ja kehittivät yhtenäistä kirjaamistyötä. Projektin aikana kuntoutuksen työntekijät saivat tietoa muiden yksiköiden toiminnasta ja osaamisesta. Kehittämisprojekti toimi hyvänä alkuna kuntoutuksen toiminnan laadun ja moniammatillisen yhteistyön systemaattiselle arvioinnille ja kehittämiselle.