Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jälkijännitettävien- ja teräsbetoniholvien raudoitustekniikoiden vertailua

Pulliainen, Antti (2018)

 
Avaa tiedosto
Pulliainen_Antti.pdf (7.004Mt)
Lataukset: 


Pulliainen, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249908
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli jälkijännitettävien- ja teräsbetoni rakenteiden työtekniikoiden vertailu. Työssä on käytetty tietoja, joita olen kerännyt Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin laajennustyömaalla sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla.

Jälkijännitettyjen rakenteiden käyttö on yleistynyt Suomessa, sillä kauppakeskusten sekä parkkihallien vaatimat laajat ja avoimet alueet vaativat suuria jännevälejä. Jälkijännitysmenetelmää käytetään myös silloissa, jotka vaativat siten pitkiä jännevälejä. Jälkijännitysmenetelmä on todettu hyväksi, sillä rakenteista saadaan hoikempia. Rakenteen betoniteräsmäärät vähenevät jännitetyissä rakenteissa, mutta ne korvataan jännepunoksilla, jonka vuoksi suhteellinen teräsmäärä on lähestulkoon sama verrattuna teräsbetonirakenteisiin.

Työssä käydään läpi jälkijännitettyjä ja esijännitettyjä rakenteita sekä pyritään havainnollistamaan näiden rakenteiden toimintaperiaatteita, jännitystyön suoritusta sekä detaljiikkaa.

Työn ensisijaisena tarkoituksena oli tutkia jälkijännitettyjen- ja teräsbetoni rakenteiden raudoitusteknisiä eroja sekä mahdollisuutta ankkureiden halkaisuraudoitteiden yksinkertaistamiseksi. Jännitetyissä rakenteissa esiintyy menetelmäkohtaisia lisäraudoitteita, mutta betoniterästen raudoitustyössä työteknisiä eroja ei rakenteissa juurikaan ole. Suurin ero näiden rakenteiden työtekniikoissa on jännepunosten asentaminen sekä jännittäminen, mikä vaatii erityisosaamista niin työnjohdolta kuin asentajiltakin. Lisäksi jälkijännitetyn rakenteen betoniterästen sekä jännepunosten työsuoritusten yhteen sovittaminen vaatii ammattitaitoa.

Jännepunosten ankkureiden eteen asennettavat halkaisuraudoitukset voivat joskus olla hieman hankalia asentaa suuren betoniteräs- ja ankkurimäärän takia. Usein halkaisuraudoitteena käytetään umpihakoja, joita voi olla mahdoton asentaa ahtaisiin tiloihin. Työn liitteissä on esitettynä mahdollisia halkaisuraudoitusmalleja, jotka voivat helpottaa betoniterästen asentajien työtä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste