Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Jälkijännitettävien- ja teräsbetoniholvien raudoitustekniikoiden vertailua
Pulliainen, Antti (2018)
Pulliainen, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249908
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli jälkijännitettävien- ja teräsbetoni rakenteiden työtekniikoiden vertailu. Työssä on käytetty tietoja, joita olen kerännyt Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin laajennustyömaalla sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla.
Jälkijännitettyjen rakenteiden käyttö on yleistynyt Suomessa, sillä kauppakeskusten sekä parkkihallien vaatimat laajat ja avoimet alueet vaativat suuria jännevälejä. Jälkijännitysmenetelmää käytetään myös silloissa, jotka vaativat siten pitkiä jännevälejä. Jälkijännitysmenetelmä on todettu hyväksi, sillä rakenteista saadaan hoikempia. Rakenteen betoniteräsmäärät vähenevät jännitetyissä rakenteissa, mutta ne korvataan jännepunoksilla, jonka vuoksi suhteellinen teräsmäärä on lähestulkoon sama verrattuna teräsbetonirakenteisiin.
Työssä käydään läpi jälkijännitettyjä ja esijännitettyjä rakenteita sekä pyritään havainnollistamaan näiden rakenteiden toimintaperiaatteita, jännitystyön suoritusta sekä detaljiikkaa.
Työn ensisijaisena tarkoituksena oli tutkia jälkijännitettyjen- ja teräsbetoni rakenteiden raudoitusteknisiä eroja sekä mahdollisuutta ankkureiden halkaisuraudoitteiden yksinkertaistamiseksi. Jännitetyissä rakenteissa esiintyy menetelmäkohtaisia lisäraudoitteita, mutta betoniterästen raudoitustyössä työteknisiä eroja ei rakenteissa juurikaan ole. Suurin ero näiden rakenteiden työtekniikoissa on jännepunosten asentaminen sekä jännittäminen, mikä vaatii erityisosaamista niin työnjohdolta kuin asentajiltakin. Lisäksi jälkijännitetyn rakenteen betoniterästen sekä jännepunosten työsuoritusten yhteen sovittaminen vaatii ammattitaitoa.
Jännepunosten ankkureiden eteen asennettavat halkaisuraudoitukset voivat joskus olla hieman hankalia asentaa suuren betoniteräs- ja ankkurimäärän takia. Usein halkaisuraudoitteena käytetään umpihakoja, joita voi olla mahdoton asentaa ahtaisiin tiloihin. Työn liitteissä on esitettynä mahdollisia halkaisuraudoitusmalleja, jotka voivat helpottaa betoniterästen asentajien työtä.
Jälkijännitettyjen rakenteiden käyttö on yleistynyt Suomessa, sillä kauppakeskusten sekä parkkihallien vaatimat laajat ja avoimet alueet vaativat suuria jännevälejä. Jälkijännitysmenetelmää käytetään myös silloissa, jotka vaativat siten pitkiä jännevälejä. Jälkijännitysmenetelmä on todettu hyväksi, sillä rakenteista saadaan hoikempia. Rakenteen betoniteräsmäärät vähenevät jännitetyissä rakenteissa, mutta ne korvataan jännepunoksilla, jonka vuoksi suhteellinen teräsmäärä on lähestulkoon sama verrattuna teräsbetonirakenteisiin.
Työssä käydään läpi jälkijännitettyjä ja esijännitettyjä rakenteita sekä pyritään havainnollistamaan näiden rakenteiden toimintaperiaatteita, jännitystyön suoritusta sekä detaljiikkaa.
Työn ensisijaisena tarkoituksena oli tutkia jälkijännitettyjen- ja teräsbetoni rakenteiden raudoitusteknisiä eroja sekä mahdollisuutta ankkureiden halkaisuraudoitteiden yksinkertaistamiseksi. Jännitetyissä rakenteissa esiintyy menetelmäkohtaisia lisäraudoitteita, mutta betoniterästen raudoitustyössä työteknisiä eroja ei rakenteissa juurikaan ole. Suurin ero näiden rakenteiden työtekniikoissa on jännepunosten asentaminen sekä jännittäminen, mikä vaatii erityisosaamista niin työnjohdolta kuin asentajiltakin. Lisäksi jälkijännitetyn rakenteen betoniterästen sekä jännepunosten työsuoritusten yhteen sovittaminen vaatii ammattitaitoa.
Jännepunosten ankkureiden eteen asennettavat halkaisuraudoitukset voivat joskus olla hieman hankalia asentaa suuren betoniteräs- ja ankkurimäärän takia. Usein halkaisuraudoitteena käytetään umpihakoja, joita voi olla mahdoton asentaa ahtaisiin tiloihin. Työn liitteissä on esitettynä mahdollisia halkaisuraudoitusmalleja, jotka voivat helpottaa betoniterästen asentajien työtä.