Sisällöntuotantoa journalistisin keinoin Suomen Urheilugaalaan
Uusikari, Annika; Pelamo, Ellinora (2018)
Uusikari, Annika
Pelamo, Ellinora
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249998
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee journalistisin keinoin tuotettua sisällöntuotantoa osana urheilutapahtuman markkinointia. Opinnäytetyö on toteutettu produktiivisesti vuosina 2017–2018 Suomen Urheilugaalalle. Projektissa tuotettiin vuoden ajan sisältöä sosiaalisen median kanaviin ja verkkosivuille.
Projektin tavoitteena oli läpi vuoden kestävä viestintä, jolla nostettaisiin suomalaisen urheilun arvostusta ja tuotaisiin esiin urheilijoita, jotka eivät muuten saa palstatilaa mediassa. Myös urheilijoiden taustajoukot ja liikunnan ilon korostaminen haluttiin saada osaksi Urheilugaalan viestinnän sisältöä.
Opinnäytetyössä tutkitaan erityisesti näkyvyyden lisääntymistä jatkuvan ja tasaisen sisällöntuotannon tuloksena. Lisäksi pohditaan journalistista päätöksentekoa sisällöntuotannon toteutuksessa ja käsitellään markkinointia osana organisaation viestintää. Tämän työn tarkoituksena on korostaa niiden eroavaisuutta ja selventää myös eroja lukijalle.
Urheilugaala teetti palautekyselyn tapahtumien sekä markkinointiyhteistyön tutkimuksiin keskittyvän tutkimusyritys Sponsor Insightin kanssa heti vuoden 2018 gaalaillan jälkeen. Tässä opinnäytetyössä analysoidaan tämän tutkimuksen tuloksia viestinnän näkökulmasta.
Tarkoituksena on myös antaa Urheilugaalalle ideoita viestinnän kehittämiseen ja luoda pohja tuleviin viestinnällisiin ratkaisuihin.
Projektin tavoitteena oli läpi vuoden kestävä viestintä, jolla nostettaisiin suomalaisen urheilun arvostusta ja tuotaisiin esiin urheilijoita, jotka eivät muuten saa palstatilaa mediassa. Myös urheilijoiden taustajoukot ja liikunnan ilon korostaminen haluttiin saada osaksi Urheilugaalan viestinnän sisältöä.
Opinnäytetyössä tutkitaan erityisesti näkyvyyden lisääntymistä jatkuvan ja tasaisen sisällöntuotannon tuloksena. Lisäksi pohditaan journalistista päätöksentekoa sisällöntuotannon toteutuksessa ja käsitellään markkinointia osana organisaation viestintää. Tämän työn tarkoituksena on korostaa niiden eroavaisuutta ja selventää myös eroja lukijalle.
Urheilugaala teetti palautekyselyn tapahtumien sekä markkinointiyhteistyön tutkimuksiin keskittyvän tutkimusyritys Sponsor Insightin kanssa heti vuoden 2018 gaalaillan jälkeen. Tässä opinnäytetyössä analysoidaan tämän tutkimuksen tuloksia viestinnän näkökulmasta.
Tarkoituksena on myös antaa Urheilugaalalle ideoita viestinnän kehittämiseen ja luoda pohja tuleviin viestinnällisiin ratkaisuihin.