Monipuolista liikkumista päiväkodissa : Erilaisia liikuntamuotoja asiakkaiden tarpeet huomioiden
Mattsson, Maaret (2018)
Mattsson, Maaret
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510205
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä keskisuomalaisen liikuntapainotteisen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella päiväkotiin liikunnallinen vuosikello. Liikunnallisen vuosikellon tavoite on parantaa ja monipuolistaa päiväkodin liikuntamahdollisuuksia ja tuoda ne työntekijöiden ja asiakkaiden nähtäville. Liikunnallinen vuosikello on koostettu työntekijöiden, huoltajien ja lasten mielipiteitä kuunnellen.
Liikuntapainotteisen päiväkodin työntekijöiden, huoltajien ja lasten mielipiteiden kartoittamisessa keskeiset tutkimuskysymykset olivat: mitä liikuntamuotoja huoltajat toivovat lapsilleen varhaiskasvatuksessa, mitä liikuntamuotoja lapset toivovat päiväkotiin, kuinka päiväkoti pystyy vastaamaan huoltajien ja lasten toiveisiin liikunnassa? Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa kehittämistyö ja tutkimus kulkevat lomittain. Liikunnallisen vuosikellon suunnittelun tueksi päiväkodin työntekijöille, huoltajille ja lapsille tehtiin lomakekyselyt, jotta saataisiin kattava kuva heidän toiveista ja mahdollisuuksista päiväkodin liikuntatarjonnan osalta.
Lomakekyselyiden tuloksissa havaittiin, että päiväkodin työntekijät pitivät kyselylomakkeella esitettyjä liikuntamuotoja vähintäänkin kokeilemisen arvoisina ja suhtautuivat eri liikuntalajeihin vastuuntuntoisesti ja varsin positiivisella asenteella. Huoltajien ja työntekijöiden vastauksissa korostui lasten iän ja taitotason huomioimisen tärkeys. Huoltajat arvostivat monipuolista liikuntatarjontaa, joskin kisaaminen ja kamppailuleikit saivat heiltä vähiten kannatusta. Lapset suhtautuivat melko positiivisella asenteella eri liikuntalajeihin ja innostuivat myös kisaamisesta.
Vuosikello on rakennettu liikunnallisten perustaitojen pohjalta. Perustaidot voidaan jakaa kolmeen ryhmään: keho liikkuu paikasta toiseen, keho on paikallaan ja liikkeisiin, joissa käsitellään välineitä. Jotta lasten ikä- ja taitotaso tulee riittävästi huomioitua, liikunnallinen vuosikello koostettiin erikseen kahdelle eri ikäryhmälle: 0–3-vuotiaille ja 3–6-vuotiaille. Vuosikellossa on eritelty kuukausittain vaihtuva liikunnallinen painopiste, liikuntamuodot ja mainittu, mitkä motoriset taidot tulevat painotetusti esille. Päiväkodin työntekijät ja asiakkaat voivat käyttää vuosikellon liikuntaleikkiehdotuksia ja myös täydentää sitä omilla ehdotuksillaan. Vuosikellon harjoitteilla on tarkoitus varmistaa, että liikuntamuodot pysyvät monipuolisena koko vuoden.
Liikuntapainotteisen päiväkodin työntekijöiden, huoltajien ja lasten mielipiteiden kartoittamisessa keskeiset tutkimuskysymykset olivat: mitä liikuntamuotoja huoltajat toivovat lapsilleen varhaiskasvatuksessa, mitä liikuntamuotoja lapset toivovat päiväkotiin, kuinka päiväkoti pystyy vastaamaan huoltajien ja lasten toiveisiin liikunnassa? Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa kehittämistyö ja tutkimus kulkevat lomittain. Liikunnallisen vuosikellon suunnittelun tueksi päiväkodin työntekijöille, huoltajille ja lapsille tehtiin lomakekyselyt, jotta saataisiin kattava kuva heidän toiveista ja mahdollisuuksista päiväkodin liikuntatarjonnan osalta.
Lomakekyselyiden tuloksissa havaittiin, että päiväkodin työntekijät pitivät kyselylomakkeella esitettyjä liikuntamuotoja vähintäänkin kokeilemisen arvoisina ja suhtautuivat eri liikuntalajeihin vastuuntuntoisesti ja varsin positiivisella asenteella. Huoltajien ja työntekijöiden vastauksissa korostui lasten iän ja taitotason huomioimisen tärkeys. Huoltajat arvostivat monipuolista liikuntatarjontaa, joskin kisaaminen ja kamppailuleikit saivat heiltä vähiten kannatusta. Lapset suhtautuivat melko positiivisella asenteella eri liikuntalajeihin ja innostuivat myös kisaamisesta.
Vuosikello on rakennettu liikunnallisten perustaitojen pohjalta. Perustaidot voidaan jakaa kolmeen ryhmään: keho liikkuu paikasta toiseen, keho on paikallaan ja liikkeisiin, joissa käsitellään välineitä. Jotta lasten ikä- ja taitotaso tulee riittävästi huomioitua, liikunnallinen vuosikello koostettiin erikseen kahdelle eri ikäryhmälle: 0–3-vuotiaille ja 3–6-vuotiaille. Vuosikellossa on eritelty kuukausittain vaihtuva liikunnallinen painopiste, liikuntamuodot ja mainittu, mitkä motoriset taidot tulevat painotetusti esille. Päiväkodin työntekijät ja asiakkaat voivat käyttää vuosikellon liikuntaleikkiehdotuksia ja myös täydentää sitä omilla ehdotuksillaan. Vuosikellon harjoitteilla on tarkoitus varmistaa, että liikuntamuodot pysyvät monipuolisena koko vuoden.