Konstikasta Orffia : Orff-pedagogiikka Taidepäiväkoti Konstin arjessa
Ahonen, Riina; Jämsén, Kaisa; Kärkkäinen, Maiju (2018)
Ahonen, Riina
Jämsén, Kaisa
Kärkkäinen, Maiju
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239707
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin, mitä Orff-pedagogiikka on ja miten se näkyy Taidepäiväkoti Konstin arjessa. Tutkimuskysymyksinä olivat myös, miten Orff-pedagogiikkaa toteutetaan eri-ikäisten lasten kanssa ja miten työntekijät kokevat Orff-pedagogiikan hyödyt päiväkodin arjessa. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä olivat haastattelu, kysely ja havainnointi. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Orff-pedagogiikkaa käsittelevää teoriaosuutta varten haastateltiin kahta Orff-asiantuntijaa. Tämän lisäksi haastateltiin kolmea päiväkodin kasvattajaa, jotka ovat opiskelleet Orff-pedagogiikkaa. Kaikille päiväkodin 21 kasvattajalle teetettiin sähköinen kysely, jolla kartoitettiin heidän kokemuksiaan ja näkemyksiään Orff-pedagogiikasta päiväkodissa. Kyselyyn vastasi hieman yli puolet päiväkodin kasvattajista. Havainnointi toteutettiin kymmenenä päivänä eri lapsiryhmissä Taidepäiväkoti Konstissa. Havainnointitilanteissa yksi opinnäytetyöntekijöistä videoi toimintaa ja kaksi havainnoi osallistuen välillä toimintaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu varhaiskasvatuksesta ja sen ilmaisun eri muodoista sekä Orff-pedagogiikasta. Orff-pedagogiikkaa käsittelevässä teoriaosuudessa avataan Orff-pedagogiikan lapsilähtöisyyttä ja Orff-soittimia. Lisäksi kyseisessä teoriaosuudessa kerrotaan Orff-pedagogien koulutuksesta. Tutkimuksen tulosten perusteella niissä ryhmissä, joissa on Orff-pedagogi, toteutettiin Orff-pedagogiikkaa päivittäin. Puolestaan ryhmissä, joissa ei ole Orff-pedagogia, Orff-pedagogiikkaa toteutettiin muutamasta kerrasta viikossa harvemmin kuin kerran viikkoon. Kyselyn perusteella päiväkodin kasvattajat olivat pääosin motivoituneita Orff-pedagogiikan toteuttamiseen lapsiryhmässä. Kuitenkin moni kasvattaja kaipasi lisää tietoa ja koulutusta Orff-pedagogiikasta.
Eniten Orff-pedagogiikka näkyi Taidepäiväkoti Konstin lapsiryhmien arjessa muun muassa rytmittelyinä ja eri taiteenmuotojen yhdistelynä toimintatuokioiden aikana. Esimerkiksi yhdellä tuokiolla saatettiin sekä tanssia, laulaa, soittaa että tehdä kuvataidetyöskentelyä. Lisäksi Orff-pedagogiikkaa oli havaittavissa odotus- ja siirtymätilanteissa sekä musiikkituokioissa. Kyseistä pedagogiikkaa toteutettiin eri-ikäisten lasten kanssa lähtemällä yksinkertaisemmasta kohti haasteellisempaa toimintaa. Opinnäytetyötä voidaan käyttää apuna Taidepäiväkoti Konstissa uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Tämän lisäksi lasten vanhemmilla on mahdollisuus perehtyä Taidepäiväkoti Konstin Orff-pedagogiseen toimintaan tutustumalla tähän opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu varhaiskasvatuksesta ja sen ilmaisun eri muodoista sekä Orff-pedagogiikasta. Orff-pedagogiikkaa käsittelevässä teoriaosuudessa avataan Orff-pedagogiikan lapsilähtöisyyttä ja Orff-soittimia. Lisäksi kyseisessä teoriaosuudessa kerrotaan Orff-pedagogien koulutuksesta. Tutkimuksen tulosten perusteella niissä ryhmissä, joissa on Orff-pedagogi, toteutettiin Orff-pedagogiikkaa päivittäin. Puolestaan ryhmissä, joissa ei ole Orff-pedagogia, Orff-pedagogiikkaa toteutettiin muutamasta kerrasta viikossa harvemmin kuin kerran viikkoon. Kyselyn perusteella päiväkodin kasvattajat olivat pääosin motivoituneita Orff-pedagogiikan toteuttamiseen lapsiryhmässä. Kuitenkin moni kasvattaja kaipasi lisää tietoa ja koulutusta Orff-pedagogiikasta.
Eniten Orff-pedagogiikka näkyi Taidepäiväkoti Konstin lapsiryhmien arjessa muun muassa rytmittelyinä ja eri taiteenmuotojen yhdistelynä toimintatuokioiden aikana. Esimerkiksi yhdellä tuokiolla saatettiin sekä tanssia, laulaa, soittaa että tehdä kuvataidetyöskentelyä. Lisäksi Orff-pedagogiikkaa oli havaittavissa odotus- ja siirtymätilanteissa sekä musiikkituokioissa. Kyseistä pedagogiikkaa toteutettiin eri-ikäisten lasten kanssa lähtemällä yksinkertaisemmasta kohti haasteellisempaa toimintaa. Opinnäytetyötä voidaan käyttää apuna Taidepäiväkoti Konstissa uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Tämän lisäksi lasten vanhemmilla on mahdollisuus perehtyä Taidepäiväkoti Konstin Orff-pedagogiseen toimintaan tutustumalla tähän opinnäytetyöhön.