Aistihuoneen suunnitelma ja toteutus
Jauhiainen, Taru; Niskanen, Tiina; Juuti, Reetta (2018)
Jauhiainen, Taru
Niskanen, Tiina
Juuti, Reetta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410110
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin aistihuone eteläsuomalaiseen päiväkotiin. Opinnäytetyön lähtökohtana oli vuorovaikutuksellisen toiminnan lisääminen kaksin tai pienryhmässä kasvattajan kanssa varhaiskasvatuslain (36/1973) mukaisesti. Teoreettisena viitekehyksenä oli multisensorisuus, aistit ja niistä oppiminen sekä aistienkäsittelyhaasteet.
Aistihuoneen toiminnot valikoituivat teoriaan perustuen.
Aistihuoneen suunnitelmassa lähtökohtana oli käyttötarkoitukseltaan monipuolinen tila, mikä pedagogisesti tukee lapsen toiminnallisuutta ja osallisuutta.Tavoitteena oli luoda esteettisesti tunnelmallinen tila, missä lapset pystyvät rauhoittumaan ja vastaanottamaan yhdessä kasvattajan kanssa valikoituja aistimuksia.
Toteutuksessa yhtenä tavoitteena oli aistihuoneen soveltuvuus myös arkisena leikkitilana. Sisustukselliset elementit suunniteltiin siten, että ne olisi mahdollista ottaa osaksi leikkiä, eikä niitä tarvitsisi siirtää huoneesta pois leikin ajaksi. Toisena tavoitteena oli valmistaa ja rakentaa erillisiä aistitoimintoja kasvattajien helposti saataville. Opinnäytetyössä tuotettiin lisäksi opaskansio päiväkotiin kasvattajien käyttöön.
Valmis aistihuone tukee toteutettuine ratkaisuineen päiväkodin toiveena ollutta monipuolista arkikäyttöä. Samalla se luo mahdollisuuden kokemukselliselle pienryhmätoiminnalle eri aistitoimintojen muodossa.
Aistihuoneen toiminnot valikoituivat teoriaan perustuen.
Aistihuoneen suunnitelmassa lähtökohtana oli käyttötarkoitukseltaan monipuolinen tila, mikä pedagogisesti tukee lapsen toiminnallisuutta ja osallisuutta.Tavoitteena oli luoda esteettisesti tunnelmallinen tila, missä lapset pystyvät rauhoittumaan ja vastaanottamaan yhdessä kasvattajan kanssa valikoituja aistimuksia.
Toteutuksessa yhtenä tavoitteena oli aistihuoneen soveltuvuus myös arkisena leikkitilana. Sisustukselliset elementit suunniteltiin siten, että ne olisi mahdollista ottaa osaksi leikkiä, eikä niitä tarvitsisi siirtää huoneesta pois leikin ajaksi. Toisena tavoitteena oli valmistaa ja rakentaa erillisiä aistitoimintoja kasvattajien helposti saataville. Opinnäytetyössä tuotettiin lisäksi opaskansio päiväkotiin kasvattajien käyttöön.
Valmis aistihuone tukee toteutettuine ratkaisuineen päiväkodin toiveena ollutta monipuolista arkikäyttöä. Samalla se luo mahdollisuuden kokemukselliselle pienryhmätoiminnalle eri aistitoimintojen muodossa.
