Hur vill kunder kommunicera med sin bank? : Kundernas preferens av kommunikationskanaler inom Sparbanken
Oinonen, Riku (2018)
Oinonen, Riku
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410054
Tiivistelmä
Uudet viestintäkanavat kuten videoneuvottelut, chatti ja verkkopankkiviestintä ovat tulleet vauhdilla pankkialalle ympäri maailmaa, ja niin myös Suomessa. Syy tähän on ollut parin viimeisen vuosikymmenen digitalisaatio. Se on muuttanut tapaamme olla yhteydessä kanssaihmisiimme ja muihin toimijoihin kuten yrityksiin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä viestintäkanavia ihmiset käyttävät tällä hetkellä ja mitä he ovat niistä mieltä. Tutkimus on rajattu Säästöpankin asiakkaisiin.
Suurimmat pankit tarjoavat jo näitä palveluja ja pienemmät toimijat ovat myös tarjonnan kynnyksellä. Asenne näitä uusia kanavia kohtaan on kuitenkin ollut kaksipuolista. Tutkin aihetta sähköisellä kyselyllä joka jaettiin Säästöpankin kautta. Tutkimuksen materiaalina käytin tavallisia ja sähköisiä tekstejä.
Tutkimuksessani saavuin siihen tulokseen, että ihmiset haluavat hoitaa pankkiasiointinsa useita kanavia käyttäen ja että kaikille kanaville on kysyntä. Ihmisten suosima viestintäkanava riippuu aiheesta jota käsitellään. Taloudellisesti tärkeät asiat halutaan hoitaa perinteisten kanavien kautta ja jokapäiväiset asiat halutaan hoitaa modernein viestintäkanavin.
Suurimmat pankit tarjoavat jo näitä palveluja ja pienemmät toimijat ovat myös tarjonnan kynnyksellä. Asenne näitä uusia kanavia kohtaan on kuitenkin ollut kaksipuolista. Tutkin aihetta sähköisellä kyselyllä joka jaettiin Säästöpankin kautta. Tutkimuksen materiaalina käytin tavallisia ja sähköisiä tekstejä.
Tutkimuksessani saavuin siihen tulokseen, että ihmiset haluavat hoitaa pankkiasiointinsa useita kanavia käyttäen ja että kaikille kanaville on kysyntä. Ihmisten suosima viestintäkanava riippuu aiheesta jota käsitellään. Taloudellisesti tärkeät asiat halutaan hoitaa perinteisten kanavien kautta ja jokapäiväiset asiat halutaan hoitaa modernein viestintäkanavin.