"Det är så bra det kan vara i vår situation" : en fallstudie av den interna och externa kommunikationen vid Project Liv rf.
Lill, Åsa (2018)
Lill, Åsa
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Project Liv rf:in sisäistä sekä ulkoista viestintää laatiakseen viestintästrategiaa sekä viestintäsuunnitelmaa viestinnän parantamiseksi. Tutkimuksessa pyritään saamaan vastaus siihen, miten työntekijät sekä johtoryhmä kokevat viestinnän nykyhetkellä sekä siihen liittyviä mahdollisia parannusvaihtoehtoja. Tutkimuksessa odotetaan saatavan vastauksia myös maantieteellisen hajautumisen vaikutukseen viestinnässä sekä toiminnassa.
Teoriaosuudessa käsitellään viestintämenetelmiä, projektityötä sekä käsitteitä ja muunnelmia. Myös työ voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa nostetaan esille. Menetelmä, jota käytetään, on tapaustutkimus, missä käytetään puoli-jäsenneltyä haastattelua. Haastattelussa vastaajat ovat Project Liv rf:in työntekijöitä sekä johtoryhmän jäseniä.
Tulokset näyttävät viestinnän olevan yksi tärkeimmistä kulmakivistä organisaatiossa sekä sisäisesti että ulkoisesti. Ilman hyvää viestintää toimintaa ei voida kehittää tai lisätä tehokkaasti. Maantieteellisellä hajautumisella voi olla sekä hyötyä että haittaa riippuen siitä, miten sitä katsoo. Suoralla viestinnällä ja hyvällä ilmapiirillä organisaatiossa on helpompi toimia toiminnan maantieteellisistä haasteista huolimatta. Tutkimuksen tuloksena on kehitelty viestintästrategia sekä viestintäsuunnitelma.
Teoriaosuudessa käsitellään viestintämenetelmiä, projektityötä sekä käsitteitä ja muunnelmia. Myös työ voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa nostetaan esille. Menetelmä, jota käytetään, on tapaustutkimus, missä käytetään puoli-jäsenneltyä haastattelua. Haastattelussa vastaajat ovat Project Liv rf:in työntekijöitä sekä johtoryhmän jäseniä.
Tulokset näyttävät viestinnän olevan yksi tärkeimmistä kulmakivistä organisaatiossa sekä sisäisesti että ulkoisesti. Ilman hyvää viestintää toimintaa ei voida kehittää tai lisätä tehokkaasti. Maantieteellisellä hajautumisella voi olla sekä hyötyä että haittaa riippuen siitä, miten sitä katsoo. Suoralla viestinnällä ja hyvällä ilmapiirillä organisaatiossa on helpompi toimia toiminnan maantieteellisistä haasteista huolimatta. Tutkimuksen tuloksena on kehitelty viestintästrategia sekä viestintäsuunnitelma.