Kun esimies kehuu : Näkökulma työhyvinvointiin
Korpela, Merja (2018)
Korpela, Merja
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410145
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on esimiehen työntekijöilleen antaman positiivisen palautteen yhteys työhyvinvointiin ja sitä kautta taloudelliseen hyötyyn organisaatioissa. Tutki-muksen tarkoituksena on selvittää, mitä kehuminen on, miten se kuuluisi tehdä oikein ja mitä kehuminen saa aikaan. Tarkoituksena on myös löytää kehumisen selkeä yhteys työhyvinvoinnin paranemiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selitetään palautteen muodot, palautemalleja, palautteen kanavia ja tavoite. Palauteprosessia eli palautteen antamista, vastaanottamista ja palautteen käsittelyä ja toimintaa kuvaillaan. Palautteen yhteys työhyvinvointiin käsitellään, sekä lopuksi käsitellään esimiehen roolia palautteen antajana. Työhyvinvoinnin käsite käydään läpi sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta. Myös työhyvinvointituloksellisuuden mittarit, lähiesimiehen rooli työhyvinvoinnin kehittämisessä sekä käytetty tutkimusmenetelmä esitellään.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen dokumenttianalyysia. Tutkimuksessa analysoitiin 30 sähköistä artikkelia/julkaisua, jotka käsittelivät kehumista työpaikoilla.
Tutkimuksen tuloksista voitiin löytää selkeä yhteys esimiehen työntekijöilleen antamien kehujen ja työhyvinvoinnin välillä. Kun esimies kehuu, se lisää muun muassa arvostuksen tunnetta, motivaatiota, luovuutta, parantaa työilmapiiriä, lisää työn imua ja alentaa stressitasoa. Kun työhyvinvointi on kunnossa, myös menestyminen on mahdollista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selitetään palautteen muodot, palautemalleja, palautteen kanavia ja tavoite. Palauteprosessia eli palautteen antamista, vastaanottamista ja palautteen käsittelyä ja toimintaa kuvaillaan. Palautteen yhteys työhyvinvointiin käsitellään, sekä lopuksi käsitellään esimiehen roolia palautteen antajana. Työhyvinvoinnin käsite käydään läpi sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta. Myös työhyvinvointituloksellisuuden mittarit, lähiesimiehen rooli työhyvinvoinnin kehittämisessä sekä käytetty tutkimusmenetelmä esitellään.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen dokumenttianalyysia. Tutkimuksessa analysoitiin 30 sähköistä artikkelia/julkaisua, jotka käsittelivät kehumista työpaikoilla.
Tutkimuksen tuloksista voitiin löytää selkeä yhteys esimiehen työntekijöilleen antamien kehujen ja työhyvinvoinnin välillä. Kun esimies kehuu, se lisää muun muassa arvostuksen tunnetta, motivaatiota, luovuutta, parantaa työilmapiiriä, lisää työn imua ja alentaa stressitasoa. Kun työhyvinvointi on kunnossa, myös menestyminen on mahdollista.