Ammattipätevyydet ja organisaatiokulttuuri Tampereen hotelleissa
Huuki, Leila; Matilainen, Anniina (2018)
Huuki, Leila
Matilainen, Anniina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli ammattipätevyydet ja organisaatiokulttuuri Tampereen hotelleissa. Sen tavoitteena oli selvittää, millaisia eri ammattipätevyyksiä hotellissa työskentelevillä on ja tietävätkö he toistensa työkentät ja osaamisvaatimukset. Samalla selvitettiin myös, millainen organisaatiokulttuuri hotelleissa vallitsee. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin ammattipätevyyksien määritelmää, organisaatiokulttuuria sekä sitä, millaisia ne ovat olleet hotelleissa eri vuosikymmeninä. Opinnäytetyön tutkinnallinen osuus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Sen kohteeksi rajattiin vastaanottovirkailijat, vastaanottopäälliköt sekä hotellijohtajat.
Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää vastaanottovirkailijaa, neljää vastaanottopäällikköä sekä neljää hotellijohtajaa. Lisäksi haastateltaviksi saatiin myös kaksi vuoropäällikköä, joita haastateltiin samasta näkökulmasta kuin vastaanottopäälliköitä. Tutkimukseen osallistui haastateltavia yhteensä viidestä eri hotellista. Tuloksista selvisi, että näissä tehtävissä työskentelevillä on hyvin erilaisia koulutustaustoja, joista kuitenkin hallitsevin oli restonomikoulutus. Kaikista eniten perillä toisten työkentistä ja osaamisesta olivat vastaanottopäälliköt. Sen sijaan vastaanottovirkailijoilla ei ollut juurikaan tietoa vastaanottopäällikön tai hotellijohtajan työstä. Organisaatiokulttuuri oli haastateltavien mukaan rento ja ”osastorajoja rikkova”.
Tutkimustuloksista pystyttiin päättelemään, että vaikka toisten työkentistä ja osaamisvaatimuksista ei oltu täysin perillä, ei se vaikuttanut työyhteisöön negatiivisesti. Mikäli tietoisuutta kuitenkin haluttaisiin lisätä, voisi sen tehdä esimerkiksi järjestämällä päivän, jossa seurataan eri työtehtävissä työskenteleviä ja keskustellaan aiheesta. Vaikka työn viihtyvyyteen tietoisuus ei tunnu suoranaisesti vaikuttavan, voisi se auttaa työntekijöitä ymmärtämään paremmin esimiesten päätöksiä ja taas esimiehiä ymmärtämään alaisten näkökulmia työhön liittyvissä asioissa.
Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää vastaanottovirkailijaa, neljää vastaanottopäällikköä sekä neljää hotellijohtajaa. Lisäksi haastateltaviksi saatiin myös kaksi vuoropäällikköä, joita haastateltiin samasta näkökulmasta kuin vastaanottopäälliköitä. Tutkimukseen osallistui haastateltavia yhteensä viidestä eri hotellista. Tuloksista selvisi, että näissä tehtävissä työskentelevillä on hyvin erilaisia koulutustaustoja, joista kuitenkin hallitsevin oli restonomikoulutus. Kaikista eniten perillä toisten työkentistä ja osaamisesta olivat vastaanottopäälliköt. Sen sijaan vastaanottovirkailijoilla ei ollut juurikaan tietoa vastaanottopäällikön tai hotellijohtajan työstä. Organisaatiokulttuuri oli haastateltavien mukaan rento ja ”osastorajoja rikkova”.
Tutkimustuloksista pystyttiin päättelemään, että vaikka toisten työkentistä ja osaamisvaatimuksista ei oltu täysin perillä, ei se vaikuttanut työyhteisöön negatiivisesti. Mikäli tietoisuutta kuitenkin haluttaisiin lisätä, voisi sen tehdä esimerkiksi järjestämällä päivän, jossa seurataan eri työtehtävissä työskenteleviä ja keskustellaan aiheesta. Vaikka työn viihtyvyyteen tietoisuus ei tunnu suoranaisesti vaikuttavan, voisi se auttaa työntekijöitä ymmärtämään paremmin esimiesten päätöksiä ja taas esimiehiä ymmärtämään alaisten näkökulmia työhön liittyvissä asioissa.