Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakkaan motivointi työfysioterapiassa

Turunen, Heidi; Salo, Niina (2018)

 
Avaa tiedosto
Niina_Salo_Heidi_Turunen.pdf (548.4Kt)
Lataukset: 


Turunen, Heidi
Salo, Niina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510236
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle tietoa työfysioterapeuttien käyttämistä motivoinnin keinoista. Opinnäytetyö toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena Terveystalon Itä-Suomen alueella toimivien kolmen eri toimipisteen työfysioterapeuteille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa asiakkaan motivoinnista ja motivoinnin keinoista työfysioterapiassa.

Fysioterapiassa korostuvat asiakkaan kohtaaminen, asiakkaan huomioiminen yksilönä sekä asiakkaan odotukset ja tarpeet. Fysioterapeutti pystyy vaikuttamaan asiakkaan motivoitumiseen monin eri tavoin, mutta motivoituminen lähtee kuitenkin aina asiakkaasta itsestään. Fysioterapeutti antaa asiakkaalle tarvittavan tiedon, jotta asiakas voi käynnistää muutoksen. Asiakas ei kuitenkaan ole muutoksessa yksin, vaan fysioterapeutin tulee pyrkiä lisäämään asiakkaan itsetuntemusta ja pystyvyyden tunnetta. Vuorovaikutustaidoilla on suuri merkitys motivoimisessa, sillä ilman vuorovaikutustaitoja on vaikeaa yrittää vai-kuttaa asiakkaaseen myönteisellä ja tuloksellisella tavalla. Toimiva vuorovaikutus on jatkuvaa vastavuoroisuutta. Asiakkaan motivoimiseen fysioterapeutit käyttävät verbaalista ohjausta, jonka tarkoituksena on edistää asiakkaan muutosta. Myös fysioterapeutin nonverbaalisella viestinnällä on vaikutus asiakkaan motivoitumiseen. Motivoiva haastattelu on myös yksi keinoista, joilla voi vaikuttaa asiakkaan motivoitumiseen. Motivoiva haastattelu on ennen kaikkea ohjaavaa keskustelua, ja ammattilaisen tehtävä siinä on järjestää keskustelu niin, että asiakas ikään kuin puhuu itsensä muutokseen, omiin arvoihinsa ja mielenkiinnon kohteisiinsa pohjautuen.

Neljä työfysioterapeuttia vastasi kyselyyn. Vastauksista ilmeni, että vastaajat ovat melko yksimielisiä hyvän vuorovaikutussuhteen ja dialogisen terapiasuhteen positiivisesta vaikutuksesta asiakkaan motivoitumiseen. Vastaajat kokevat asiakkaan yksilöllisyyden huomioimisen tärkeänä motivoitumisen kannalta. Motivoivan haastattelun menetelmistä vastaajat käyttävät eniten avoimia kysymyksiä.

Työfysioterapeutit kokevat, että heillä on erinomaiset tai hyvät motivointitaidot. Kuitenkin he kokevat tarvitsevansa lisää koulutusta aiheesta. Motivoinnin eri keinoja käytetään monipuolisesti ja asiakkaan motivoiminen koetaan tärkeäksi. Motivoinnin keinoja käytetään joko tietoisesti tai tiedostamatta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste