Käyttäjäkunnossapidon kehittäminen tuotantolaitoksessa
Järvi, Lauri (2018)
Järvi, Lauri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804194954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804194954
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Metsä Boardin Äänekosken kartonkitehdas. Työn tavoitteena oli laatia selkeä ja helposti toteutettavissa oleva käyttäjäkunnossapitoprosessi ja käyttäjäkunnossapito-ohjeistus kartonkikonelinjan operaattoreille huoltokierroksina. Lisäksi tuli laatia suunnitellun huoltoseisokin jälkeinen tarkastuslista ennen kartonkikoneen uudelleen käynnistämistä tuotantoon. Työ oli osa toimeksiantajan laajempaa käyttäjäkunnossapidon kehityshanketta kartongin valmistuksessa. Tutkimustyyppinä opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimusta.
Työ toteutettiin perehtymällä käyttäjäkunnossapidon nykytilaan tehtaan henkilöstöä haastattelemalla ja havainnoimalla operaattorien huoltokierroksien aikana. Tämän pohjalta laadittiin kokonaisnäkemys käyttäjäkunnossapidosta. Lisäksi operaattori huoltokierroksien laadinnassa käytettiin apuna konsernin toista kartonkitehdasta vertailemalla toimintamalleja. Näiden pohjalta laadittiin operaattorihuoltokierrokset kaikille kartonkikonelinjalla työskenteleville operaattoreille.
Lopputuloksena opinnäytetyössä saatiin laadittua käyttäjäkunnossapitoprosessi, operaattoreille käyttäjäkunnossapito-ohjeistus huoltokierroksien muodossa ja suunnitellun seisokin jälkeinen tarkastuslista ennen kartonkituotannon uudelleen käynnistämistä. Operaattori huoltokierrokset jaettiin mahdollisimman tasaisesti jokaiselle operaattorille oman prosessinohjaus alueensa mukaisesti.
Opinnäytetyö toimii hyvänä pohjana toimeksiantajan käyttäjäkunnossapidon jatkokehittämiselle ja uusien työntekijöiden koulutukseen operaattori kunnossapidon näkökulmasta. Lisäksi saatiin kerättyä kokemusperäistä tietoa kartonkitehtaan operaattoreilta kirjalliseen muotoon.
Työ toteutettiin perehtymällä käyttäjäkunnossapidon nykytilaan tehtaan henkilöstöä haastattelemalla ja havainnoimalla operaattorien huoltokierroksien aikana. Tämän pohjalta laadittiin kokonaisnäkemys käyttäjäkunnossapidosta. Lisäksi operaattori huoltokierroksien laadinnassa käytettiin apuna konsernin toista kartonkitehdasta vertailemalla toimintamalleja. Näiden pohjalta laadittiin operaattorihuoltokierrokset kaikille kartonkikonelinjalla työskenteleville operaattoreille.
Lopputuloksena opinnäytetyössä saatiin laadittua käyttäjäkunnossapitoprosessi, operaattoreille käyttäjäkunnossapito-ohjeistus huoltokierroksien muodossa ja suunnitellun seisokin jälkeinen tarkastuslista ennen kartonkituotannon uudelleen käynnistämistä. Operaattori huoltokierrokset jaettiin mahdollisimman tasaisesti jokaiselle operaattorille oman prosessinohjaus alueensa mukaisesti.
Opinnäytetyö toimii hyvänä pohjana toimeksiantajan käyttäjäkunnossapidon jatkokehittämiselle ja uusien työntekijöiden koulutukseen operaattori kunnossapidon näkökulmasta. Lisäksi saatiin kerättyä kokemusperäistä tietoa kartonkitehtaan operaattoreilta kirjalliseen muotoon.