Opetan, opiskelen ja opin puunhankinnan virtuaaliympäristössä
Seilonen, Miia; Viljamaa, Manne (2010)
Seilonen, Miia
Viljamaa, Manne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010000
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitettiin pedagogisia ratkaisuja kehitteillä olevaan virtuaaliseen puunhankinnan oppimisympäristöön. Puunhankinnan opetus on haasteellista, koska todellisessa työelämässä puunhankinta on monia työvaiheita sisältävä ja pitkäkestoinen prosessi. Se koostuu vaiheista, joissa toimitaan raakapuunoston, -korjuun ja -kuljetuksen operatiivisissa toistuvissa sykleissä.
Tavoitteena oli selvittää, millaisiin oppimiskäsityksiin perustuvia ja millaisia pedagogisia ratkaisuja tulisi toteuttaa virtuaaliseen oppimisympäristöön ja miksi.
Lähtökohtana oppimisympäristön vaatimuksille on TAMK:n metsätalouden koulutusohjelman ongelmaperusteisen opetuksen opetussuunnitelma. Valmistuva tuote suunnitellaan kuitenkin kaikkien metsätalouden koulutusta antavien oppilaitosten
opetuskäyttöön.
Kehittämishanketta varten tehtiin kirjallinen selvitys sekä Internet-hakuja erilaisten oppimiskäsitysten sekä aiemmin toteutettujen virtuaalisten oppimisympäristöjen osalta.
Työtä varten on tutustuttu myös runsaaseen kirjalliseen esiselvitys- ja määrittelymateriaaliin, jota ovat tuottaneet Metsä Online -hankkeessa mukana olevat Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) ja Tampereen Teknillisen Yliopiston (TTY)työntekijät. Metsä Online -hankkeessa TTY rakentaa virtuaalisen puunhankinnan ympäristön TAMK:n metsäopettajien määrittelyjen pohjalta. Kehityshankkeen
kirjoittajat ovat metsäopettajina tuottaneet hankkeelle määrittelyjä, joista osa tuodaan tässä työssä esille.
Kehityshankeen tuloksena on esitetty ominaisuuksia, joita virtuaaliselta puunhankinnan oppimisympäristöltä vaaditaan opetuksen ja oppimisen näkökulmista. Ominaisuudetliittyvät mm. asiasisältöön, käyttäjäystävällisyyteen, loogisuuteen, visuaalisuuteen ja arviointiin. Näitä on lähestytty puolestaan esim. konstruktivismin, yhteisöllisen- ja
ongelmalähtöisen oppimisen suunnista, joiden vaikutteita löytyy puunhankinnan oppimisympäristöstä. Kehityshankkeen tuloksia on toteutettu kehitteillä olevaan virtuaaliympäristöön, ja ensimmäisistä piloteista, joissa opiskelijat ovat arvioineet
ensimmäisiä ohjelmaversioita, on saatu palautetta, josta kerrotaan tässä kehityshankkeessa.
Puunhankinnan virtuaaliseen ympäristöön on tarkoitus rakentaa valmiuksia työn edelleen kehittämiseksi niin toimintojen kuin käytettävien pedagogisten ratkaisujen osalta.
Tavoitteena oli selvittää, millaisiin oppimiskäsityksiin perustuvia ja millaisia pedagogisia ratkaisuja tulisi toteuttaa virtuaaliseen oppimisympäristöön ja miksi.
Lähtökohtana oppimisympäristön vaatimuksille on TAMK:n metsätalouden koulutusohjelman ongelmaperusteisen opetuksen opetussuunnitelma. Valmistuva tuote suunnitellaan kuitenkin kaikkien metsätalouden koulutusta antavien oppilaitosten
opetuskäyttöön.
Kehittämishanketta varten tehtiin kirjallinen selvitys sekä Internet-hakuja erilaisten oppimiskäsitysten sekä aiemmin toteutettujen virtuaalisten oppimisympäristöjen osalta.
Työtä varten on tutustuttu myös runsaaseen kirjalliseen esiselvitys- ja määrittelymateriaaliin, jota ovat tuottaneet Metsä Online -hankkeessa mukana olevat Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) ja Tampereen Teknillisen Yliopiston (TTY)työntekijät. Metsä Online -hankkeessa TTY rakentaa virtuaalisen puunhankinnan ympäristön TAMK:n metsäopettajien määrittelyjen pohjalta. Kehityshankkeen
kirjoittajat ovat metsäopettajina tuottaneet hankkeelle määrittelyjä, joista osa tuodaan tässä työssä esille.
Kehityshankeen tuloksena on esitetty ominaisuuksia, joita virtuaaliselta puunhankinnan oppimisympäristöltä vaaditaan opetuksen ja oppimisen näkökulmista. Ominaisuudetliittyvät mm. asiasisältöön, käyttäjäystävällisyyteen, loogisuuteen, visuaalisuuteen ja arviointiin. Näitä on lähestytty puolestaan esim. konstruktivismin, yhteisöllisen- ja
ongelmalähtöisen oppimisen suunnista, joiden vaikutteita löytyy puunhankinnan oppimisympäristöstä. Kehityshankkeen tuloksia on toteutettu kehitteillä olevaan virtuaaliympäristöön, ja ensimmäisistä piloteista, joissa opiskelijat ovat arvioineet
ensimmäisiä ohjelmaversioita, on saatu palautetta, josta kerrotaan tässä kehityshankkeessa.
Puunhankinnan virtuaaliseen ympäristöön on tarkoitus rakentaa valmiuksia työn edelleen kehittämiseksi niin toimintojen kuin käytettävien pedagogisten ratkaisujen osalta.