Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Modernisering av en webbplats för ett företag

Ström, Janna (2018)

 
Avaa tiedosto
strom_janna.pdf (11.17Mt)
Lataukset: 


Ström, Janna
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510331
Tiivistelmä
Examensarbetet har gjorts som ett uppdrag för företaget Termico Ravintolat Oy:s lunchrestauranger Ravintola Rumpu. Företaget fungerar inom restaurangbranschen med sammanlagt sex restauranger i huvudstadsregionen. Arbetet fokuserar på företagets fyra restauranger med namnet Ravintola Rumpu. Uppdraget var att utveckla en användarvänlig, modern och visuellt tilltalande webbplats för Ravintola Rumpu med ökad digital synlighet. Syftet i abetet var att genomföra ett praktiskt arbete och bygga upp en bra webbplats för Ravintola Rumpu- restaurangerna. Målet var att öka restaurangernas digitala synlighet och öka kundernas medvetenhet om den. Webbplatsen byggdes upp med programmet Kotisivukone eftersom företaget redan använde Kotisivukone och ville fortsätta använda servicen. Utvecklingsprocessen indelades i förbättring av synliga element och icke-synliga element på webbplatsen. De synliga elementen var fonter och färger, innehåll, placeringen av menyer och navigeringen. De icke-synliga elementen var de som förbättrar synligheten i sökmotorerna (som t.ex Google). Dessa är bland annat nyckelordens relevans för innehållet, sidornas namn och beskrivningar samt webbplatsens användarvänlighet. Som material för arbetet användes fakta från olika nätsidor, böcker samt Lynda-kurser. För att kunna bygga upp en bra webbplats användes den bästa praxisen från den  litteratur som studerades. Webbplatsen byggdes upp med hjälp av en grafisk manual för att uppnå ett enhetligt tema och fonter på varje sida. Innehållet på sidorna gjordes relevant och informativt. Användarvänligheten förbättrades genom att en mobilvänlig webbplats byggdes upp med tydlig navigering där sidorna grupperades under huvudkategorier. Webbplatsen kopplades även till företagets Facebook. Webbplatsens funktionalitet och användarvänlighet testades på olika sätt med Google Webmaster Tools och webbplatsen förbättrades enligt de förbättringsförslag som programmet gav. Statistik över webbplatsen samlades in med Kotisivukone under hela arbetet. Google Analytics användes också under arbetets gång. På basis av statistiken och de olika test som gjordes kan man konstatera att de förändringar som gjordes på webbplatsen hade en positiv inverkan på besökarmängden och att förändringarna var lyckade. Resultatet styrker att både syftet och målet med arbetet uppnåtts och Ravintola Rumpu har nu en bra och modern webbplats. 
 
The degree thesis has been done as a comission for the company Termico Ravintolat Oy's lunch restaurant Ravintola Rumpu. The company operates in the restaurant industry with a total of six restaurants in the Helsinki metropolitan area. The work focuses on the company's four restaurants, named Ravintola Rumpu. The mission was to develop a user-friendly, modern and visually appealing website for Ravintola Rumpu with increased digital visibility. The purpose of the work was to carry out a practical work and build a good website for the Ravintola Rumpu restaurants. The goal was to increase the digital visibility of the restaurants and increase the customer awareness of it in order to achieve a long term growth in sales. The site was built with the program Kotisivukone because the company already used Kotisivukone and would continue to use the service also in the future. The development process was divided into enhancement of visible elements and non-visible elements on the website. The visible elements were fonts and colors, content, positioning of menus, and navigation. The non-visible elements were those that improve visibility in search engines (for example Google). These include the relevance of the keywords to the content, the naming and descriptions of webpages and the user-friendliness of the website. The work was based on facts from different web pages, books and Lynda courses., The best practice from the studied literature was used in order to build a good website. The site was built using a graphical manual to achieve uniform themes and fonts on each page. The content of the pages was made relevant and informative. User-friendliness was improved by building a mobile-friendly site with clear navigation where the pages were grouped into main categories. The site was also linked to the company's Facebook. The site's functionality and ease of use were tested in several ways with Google Webmaster Tools and the site was improved according to the enhancements suggested by the program. Site statistics were collected with Kotisivukone throughout the work. Google Analytics was also used during the work. Based on the statistics and the different tests that were made it was observed that the changes made to the website had a positive impact on the visitor volume and that the changes were successful. The result confirms that both the purpose and the goal of the work have been achieved and Ravintola Rumpu now has a good and modern website.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste