Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hur söker man finansiering via crowdfunding? : Riktlinjer för finländska startup företag

Kylämarkula, Martin (2018)

 
Avaa tiedosto
Kylamarkula_Martin.pdf (1010.Kt)
Lataukset: 


Kylämarkula, Martin
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610395
Tiivistelmä
Crowdfunding är ett alternativt finansieringssätt för startup-företag, som på senaste ti-den blivit allt mer populärt. Tack vare Internet har det blivit allt lättare för människor att grunda företag. Den ökade mängden av nya företag har påverkat efterfrågan av olika finansieringssätt. Det kan vara svårt för ett nytt företag att få traditionell finansie-ring som t.ex. banklån. För att få lån av banken måste företaget oftast ha säkerheter, vilket inte är vanligt bland nya företag. Crowdfunding är en finansieringsform där man söker finansiering av en stor grupp investerare som är villiga att ta högre risk än t.ex. banker. Det finns olika typer av crowdfunding som lämpar sig för olika syften. Innan man bestämmer sig för att använda crowdfunding som finansieringssätt är det värt att jämföra de olika typer av crowdfunding som finns och plattformarna som används. Detta arbete handlar om hur finländska startup företag kan söka finansiering via crowdfunding. Att söka crowdfunding och använda det på rätt sätt är svårt på grund av att det inte finns handböcker som steg för steg visar hur man söker crowdfunding. Syftet med arbetet är att skriva riktlinjer som kan följas av startup-företag när de söker crowdfunding. Arbetet tar upp olika plattformar för crowdfunding, jämför produkt- och del-ägarbaserad crowdfunding samt diskuterar olika metoder för att göra en bra crowdfunding kampanj. Forskningsfrågan ”hur söker man crowdfunding” besvaras med hjälp av riktlinjer. Arbetet är begränsat till delägar och produktbaserad crowdfunding för dessa är de populäraste formerna av crowdfunding. Arbetet är geografiskt begränsat till Fin-land. Arbetet innefattar jämförelse av böcker, artiklar samt olika Internetkällor. Ef-tersom crowdfunding är relativt nytt finns det inte så många böcker om ämnet, men det finns många Internetkällor med bra information. Som metod används litteraturstudie och praktikfallsmetod som svarar på frågorna ”Hur?” och ”Varför?”. Arbetet innehåller en intervju med en före detta användare av crowdfunding. I intervjun kommer det fram att crowdfunding inte alltid är den bästa formen av finansiering. Som resultat finns riktlinjer som hjälper startupföretag med hela crowdfunding processen.
 
Crowdfunding is an alternative way of financing, that lately have become more and more popular. Due to the Internet it has become easier to start companies.
The growing amount of new companies have affected the demand for different ways of financing.
It can be difficult for e new company to get traditional financing, for example a bank loan. In order to get a bank loan you usually need some collateral, which a new com-pany might not have.
Crowdfunding is a way of financing where you seek financing from a bigger group of investors that are willing to take more risk than for example banks. There are different kinds of crowdfunding that suit different purposes. Before deciding to seek crowdfunding its worth comparing the different types of crowdfunding there is and the platforms that are used.
This study is about how Finnish startup-companies can seek financing via crowdfunding. Seeking crowdfunding and using it the right way is challenging because there are no handbooks that step by step show how to do it.
The purpose of this study is to write guidlines that can be used by startup companies when seeking crowdfunding.
The stydy dicusses different platforms, compares product- and equitybased crowdfunding and discusses different methods on how to do a successful campaign. The research question ”How to seek crowdfunding?” is answered to with the help of the guidelines.
The study is limited to equity and product based crowdfunding because these are the most popular types of crowdfunding. Geographically,the study is limited to Finland.
The study contains comparisation of books, articles and different internet sites. Because crowdfundign is a rather new phenomenon there are not many books about it, but there are a lot of websites with useful information.
The study is written as a literature study and uses case studies methods, answering the questions ”How?” and ”Why?”.
The study contains an interview with a prior user of crowdfunding. The interview shows that crowdfunding is not always the best form of financing.
The result of the study are guidlines that help startup companies with the crowdfunding process from start to end.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste