Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Var inte ledsen" : Känslofostran i skolomgivningen som verktyg för främjande av barns och ungdomars psykiska välmående

Finnberg, Heidi (2018)

 
Avaa tiedosto
Var inte ledsen_examensarbete_Heidi Finnberg.pdf (1.368Mt)
Lataukset: 


Finnberg, Heidi
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610421
Tiivistelmä
Arviolta 20-25 % suomalaisista nuorista kärsii mielenterveysongelmista. Tämän lisäksi 3- 26 % lapsista kärsii tunne-elämän vaikeuksista maailmanlaajuisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten mielenterveysongelmia, kuten masennusta ja ahdistusta, voidaan ennaltaehkäistä koulussa toteutettavien sosioemotionaalisia taitoja opettavien ohjelmien avulla. Tämä tutkimus on kirjoitettu tunnekasvatuksen ja sosioemotionaalisten taitojen näkökulmasta. Opinnäytetyö on kirjoitettu kirjallisuuskatsauksen muodossa ja siihen sisältyy kahdeksan tieteellistä artikkelia. Artikkelit on haettu neljästä eri tietokannasta, jonka jälkeen sisältö on analysoitu. Analyysin tulokset on tulkittu tunnekasvatuksen näkökulmasta ja toimivat tutkimuskysymysten heijastuksina. Sekä tutkimuksen että analyysin tulokset osoittavat, että koulussa järjestettävien ennaltaehkäisevien ohjelmien vaikutus osallistujiin on pieni, mutta myönteinen. Joissain tapauksissa osallistujien masennus- ja ahdistusoireet laskivat huomattavasti, kun toisten tutkimusten tulokset olivat neutraaleja. Moni tekijä vaikutti tutkimusten lopputuloksiin. Vaikuttavia tekijöitä olivat muun muassa ohjelmatyyppi, osallistujien sukupuoli sekä aloitusikä. Menestynein ohjelmamenetelmä oli CBT-pohjainen ohjelma (kognitiivis-behavioralistinen terapia). Onnistunein ohjelmatyyppi oli universaali ohjelma. Universaali ohjelmatyyppi ei edellytä esim. etukäteen tehtyjä seulontoja joissa selvitetään oppilaiden mielenterveydellinen tila, vaan se sopii kaikille osallistujille. Tieteellisten artikkeleiden mukaan tutkimuksissa havaittiin puutteita, kuten heikkolaatuinen raportointi ohjelman päättymisen jälkeen. Tämän takia on tärkeää jatkaa koulupohjaisten ennaltaehkäistävien ohjelmien tutkimista. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Aseman Lapset ry/Friends. Friends on universaali ohjelma, jonka tar- koituksena on ennaltaehkäistä masennusta ja ahdistusta lasten ja nuorten keskuudessa. Suomessa ohjelmaa toteuttaa Aseman Lapset ry.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste