Aina vain kerran elämässä. : Vanhojentanssipuvun ja irtoasustemalliston suunnittelu- ja valmistusprosessi.
Kohvakko, Maria (2010)
Kohvakko, Maria
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209986
Tiivistelmä
Opinnäytetyöhöni liittyen projektin tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa vanhojenpäivän tanssipuvun mallikappale ja irtoasustekokonaisuus jyväskyläläiseen Johanna Paatola -ompelimoon. Vanhojenpäivän juhlapuvun ominaisena piirteenä on muunneltavuus, joka oli tarkoitus saavuttaa sekä rakenteiden ja om-pelujärjestysten että irtoasustemalliston kautta. Irtoasustevalikoima tässä tapauksessa rajoittui irto-olkaimien ja irtohelmojen suunnittelulla. Opinnäytetyön puitteissa oli myös laadittava irtoasustemalliston portfolio, joka jäi projektin päätyttyä asukokonaisuuden rinnalla ompelimon käyttöön.
Suunnittelu- ja valmistusprosessin kuvaukseen valitsin Anttilan (2005) kriittisen realistisen evaluaation mallin, josta tein oman projektini tarpeita vastaavan sovelluksen. Suunnitteluprosessissa käytin myös tukena kvalitatiivista tutkimusta, toimeksiantajan asiantuntijahaastattelua, sekä kvantitatiivista testaus-menettelyä, luonnostestiä lukion I ja II vuoden opiskelijoille. Projektin aikana keräämästäni kuvamateri-aalista laadin ideakollaasit, joita käytin suunnitteluprosessissa ajatusten herättäjinä. Sen lisäksi hyödynsin kirjallisuudesta, lehdistä ja Internetistä poimimaani informaatiota sekä kuvallista materiaalia.
Suunnittelun tuloksena syntyi 20 mallista koostuva irtoasustekokonaisuuksien portfolio, josta yhden mal-lin toimeksiantaja valitsi toteutettavaksi. Hieman ristiriitainen tilanne seurasi siitä, että luonnostestin tu-losten mukaan lukion tyttöjen enemmistö suosi historiallisen vaikutelman luovaa irtoasustekokonaisuutta vanhojentanssipukuna. Ompelimon yrittäjyystoiminnan kannalta järkevää oli kuitenkin valita klassikko-malli, koska se sopii vanhojenpäivän rinnalla myös muihin juhlatilanteisiin.
Projektin tavoitteellista kompromissia kuitenkin saavutettiin, sillä irtoasusteiden portfolio tarjoaa sekä historiallisia että tavallisen juhlavia malleja, joita voi somistaa monella eri tavalla. Portfoliosta asiakas (sekä vanhojentanssipukua etsivä että tavallisen juhlavaa pukua etsivä) voi löytää omansa. Projektin pää-tyttyä sain Johanna Paatolalta positiivista palautetta juhlapuvun asukokonaisuudesta ja portfoliosta.
Suunnittelu- ja valmistusprosessin kuvaukseen valitsin Anttilan (2005) kriittisen realistisen evaluaation mallin, josta tein oman projektini tarpeita vastaavan sovelluksen. Suunnitteluprosessissa käytin myös tukena kvalitatiivista tutkimusta, toimeksiantajan asiantuntijahaastattelua, sekä kvantitatiivista testaus-menettelyä, luonnostestiä lukion I ja II vuoden opiskelijoille. Projektin aikana keräämästäni kuvamateri-aalista laadin ideakollaasit, joita käytin suunnitteluprosessissa ajatusten herättäjinä. Sen lisäksi hyödynsin kirjallisuudesta, lehdistä ja Internetistä poimimaani informaatiota sekä kuvallista materiaalia.
Suunnittelun tuloksena syntyi 20 mallista koostuva irtoasustekokonaisuuksien portfolio, josta yhden mal-lin toimeksiantaja valitsi toteutettavaksi. Hieman ristiriitainen tilanne seurasi siitä, että luonnostestin tu-losten mukaan lukion tyttöjen enemmistö suosi historiallisen vaikutelman luovaa irtoasustekokonaisuutta vanhojentanssipukuna. Ompelimon yrittäjyystoiminnan kannalta järkevää oli kuitenkin valita klassikko-malli, koska se sopii vanhojenpäivän rinnalla myös muihin juhlatilanteisiin.
Projektin tavoitteellista kompromissia kuitenkin saavutettiin, sillä irtoasusteiden portfolio tarjoaa sekä historiallisia että tavallisen juhlavia malleja, joita voi somistaa monella eri tavalla. Portfoliosta asiakas (sekä vanhojentanssipukua etsivä että tavallisen juhlavaa pukua etsivä) voi löytää omansa. Projektin pää-tyttyä sain Johanna Paatolalta positiivista palautetta juhlapuvun asukokonaisuudesta ja portfoliosta.