Kotipizza - asiakkaan kuluttajakäyttäytyminen : Brändin ja franchising-yrityksen vaikutus
Karikko, Ulla (2018)
Karikko, Ulla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810540
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli perehtyä erilaisiin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin tutustumalla aihepiiriä käsitteleviin teorioihin ja tutkimuksiin. Asiakkaan ostopäätöksiä tarkastellessa syvennyttiin Hofsteden kansallisen kulttuurin ulottuvuuksiin, asiakkaan odotusten ja aistiärsykkeiden vaikutukseen, Korkmanin ja Arantolan käytäntö-teoriaan sekä Schmittin elämyksenluomisen malleihin. Brändi määritelmä sisällytettiin teoriaan, edeltäen emotionaalisuuden ja rationaalisuuden vaikutusten vertailua kognition ja affektiivisten responssien vaikutukseen, kun kyseessä on asiakkaan tapa arvioida brändiä ja tuotteita funktionaalisen ja symbolisen arvon kautta. Brändilojaliteetin saavuttamista strategisuudella tarkasteltiin franchisingin ohella. Teoriaan sisällytettiin kuvaukset Kotipizza Groupista, heidän brändistrategiastaan sekä fast casual -ilmiöstä taustaksi tutkimustulosten analysoinnin helpottamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja analysoida, miten kuluttajakäyttäytymisen eri elementit ilmenevät Tammiston Kotipizzan (Vantaa) asiakkaissa ja mitkä osatekijät siihen vaikuttavat. Tutkimus toteutettiin paikan päällä kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin lomakekysely datan keräämiseksi ja toisessa vaiheessa toteutettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Kerättyjen lomakkeiden määrä oli 54 ja haastatteluun osallistuneiden määrä 12.
Tulokset osoittavat asiointitiheyden korreloivan asiakkaan franchising-ravintolaa kohtaan kokeman lojaliteetin kanssa. Tärkeänä lojaliteetin muodostumisen osatekijänä vaikuttaisi olevan asiakaspalvelun erinomainen taso. Tulokset osoittavat myös brändiuskollisuuden olevan kohtalaisen korkealla tasolla, tämän taustatekijöinä näyttäisivät olevan etnosentrismin vaikutus yhdessä asiakkaiden kokeman brändin kotimaisen imagon kanssa. Käytettyjen raaka-aineiden alkuperän selkeys vaikuttaa vahvistavan asiakkaiden luottamusta brändin suhteen. Tuloksia tarkastellessa voidaan todeta, että tärkein avaintekijä asiakkaiden asiointimotiiveissa on tässä tapauksessa sijainti, joka ei ole brändin eikä franchising-ravintolan tuottama ominaisuus. Sijainnin valinta osoittaa silti vakaata strategisuutta. Kehitysehdotukset koskevat enimmäkseen ravintolan sisustusta ja kalusteita sekä fast casual -konseptin tunnettuuden lisäämistä asiakkaille.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tutkimustulokset osoittavat sekä brändillä että franchising-yrityksellä olevan monia keinoja vaikuttaa asiakkaidensa kuluttajakäyttäytymiseen. Parhaat tulokset saadaan aikaan yhdistämällä brändin laadukkuus ja luotettavuus franchising-yrityksen erinomaisuuteen ja johdonmukaisuuteen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja analysoida, miten kuluttajakäyttäytymisen eri elementit ilmenevät Tammiston Kotipizzan (Vantaa) asiakkaissa ja mitkä osatekijät siihen vaikuttavat. Tutkimus toteutettiin paikan päällä kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin lomakekysely datan keräämiseksi ja toisessa vaiheessa toteutettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Kerättyjen lomakkeiden määrä oli 54 ja haastatteluun osallistuneiden määrä 12.
Tulokset osoittavat asiointitiheyden korreloivan asiakkaan franchising-ravintolaa kohtaan kokeman lojaliteetin kanssa. Tärkeänä lojaliteetin muodostumisen osatekijänä vaikuttaisi olevan asiakaspalvelun erinomainen taso. Tulokset osoittavat myös brändiuskollisuuden olevan kohtalaisen korkealla tasolla, tämän taustatekijöinä näyttäisivät olevan etnosentrismin vaikutus yhdessä asiakkaiden kokeman brändin kotimaisen imagon kanssa. Käytettyjen raaka-aineiden alkuperän selkeys vaikuttaa vahvistavan asiakkaiden luottamusta brändin suhteen. Tuloksia tarkastellessa voidaan todeta, että tärkein avaintekijä asiakkaiden asiointimotiiveissa on tässä tapauksessa sijainti, joka ei ole brändin eikä franchising-ravintolan tuottama ominaisuus. Sijainnin valinta osoittaa silti vakaata strategisuutta. Kehitysehdotukset koskevat enimmäkseen ravintolan sisustusta ja kalusteita sekä fast casual -konseptin tunnettuuden lisäämistä asiakkaille.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tutkimustulokset osoittavat sekä brändillä että franchising-yrityksellä olevan monia keinoja vaikuttaa asiakkaidensa kuluttajakäyttäytymiseen. Parhaat tulokset saadaan aikaan yhdistämällä brändin laadukkuus ja luotettavuus franchising-yrityksen erinomaisuuteen ja johdonmukaisuuteen.