Kylässä Duara Travelsilla: tutkimus vastuullisen matkailun kysynnästä Suomessa
Kuoppala, Katariina (2018)
Kuoppala, Katariina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610424
Tiivistelmä
Vastuullisuus on ajankohtainen aihe, joka koskettaa nykyään kaikkia toimialoja, yrityksiä ja yksittäisiä kuluttajia. Sen merkitys korostuu jatkuvasti kasvavan kulutuksen, väestönkasvun sekä lisääntyvän matkustamisen myötä. Kuluttajat ovat tietoisempia kulutustottumustensa vaikutuksista ja vaatimukset yrityksiä kohtaan kasvavat, mutta vastuullisuuden toteutumiseksi tehty työ on kuitenkin vasta alussa. Samalla elämysten ja aitojen kokemusten kysyntä kasvaa: pelkät tavarat eivät enää riitä kuluttajille.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on suomalainen Duara Travels, joka tarjoaa vastuullista kylämajoitusta Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Duara Travelsin tarjoaman palvelun kysyntää kotimaisilla matkailumarkkinoilla. Tutkimuksen näkökulmiksi valittiin vastuullisuus, kuluttamisen ja matkailun trendit sekä kylämatkailu. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten vastuullisuus näkyy kuluttamisessa ja matkailussa, mitä muita kuluttamisen ja matkailun trendejä on havaittavissa sekä kotimaisten matkanjärjestäjien ja matkailijoiden suhtautumista kylämatkailuun ja Duaran konseptiin.
Tutkimus toteutettiin kevään 2018 aikana laadullisena tapaustutkimuksena, jota varten haastateltiin Aurinkomatkojen, Mandala Travelin ja Kon-Tiki Toursin edustajia sekä kuutta satunnaista suomalaista matkailijaa. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja matkailijoita haastateltiin kahdessa ryhmässä. Tarkoituksena oli selvittää haastateltavien yritysten näkemyksiä Duaran konseptista sekä niiden halukkuutta tehdä yhteistyötä case-yrityksen kanssa. Matkailijahaastatteluilla saatiin asiantuntijahaastatteluja täydentävää tietoa ja tietoa uudesta kohderyhmästä. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, teemoittelevaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tulosten mukaan vastuullisuus on ajankohtainen ja kiinnostava aihe niin yritysten kuin kuluttajienkin näkökulmasta. Vastuullisuudesta ollaan tietoisia ja kiinnostuneita, mutta se ei vielä merkittävästi näy valtaväestön kulutuskäyttäytymisessä; tuotteen tai palvelun hinta ja omat mielihalut koetaan vastuullisuutta tärkeämpinä ostokriteereinä. Yrityksiltä kuitenkin vaaditaan enemmän ja matkustaessa on huomattu vastuullisuuteen liittyviä ongelmia. Matkoilla halutaan kokea ikimuistoisia ja aidosti paikallisia elämyksiä, siksi myös Duaran konsepti kiinnostaa. Palveluun liittyen heräsi kuitenkin myös kysymyksiä ja kehitysehdotuksia. Tutkimus tarjoaa uutta tietoa vastuullisuuden kysynnästä sekä toimeksiantajalle että matkanjärjestäjille. Aihetta tulisi kuitenkin tutkia jatkossa enemmän ja laajemmassa mittakaavassa.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on suomalainen Duara Travels, joka tarjoaa vastuullista kylämajoitusta Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Duara Travelsin tarjoaman palvelun kysyntää kotimaisilla matkailumarkkinoilla. Tutkimuksen näkökulmiksi valittiin vastuullisuus, kuluttamisen ja matkailun trendit sekä kylämatkailu. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten vastuullisuus näkyy kuluttamisessa ja matkailussa, mitä muita kuluttamisen ja matkailun trendejä on havaittavissa sekä kotimaisten matkanjärjestäjien ja matkailijoiden suhtautumista kylämatkailuun ja Duaran konseptiin.
Tutkimus toteutettiin kevään 2018 aikana laadullisena tapaustutkimuksena, jota varten haastateltiin Aurinkomatkojen, Mandala Travelin ja Kon-Tiki Toursin edustajia sekä kuutta satunnaista suomalaista matkailijaa. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja matkailijoita haastateltiin kahdessa ryhmässä. Tarkoituksena oli selvittää haastateltavien yritysten näkemyksiä Duaran konseptista sekä niiden halukkuutta tehdä yhteistyötä case-yrityksen kanssa. Matkailijahaastatteluilla saatiin asiantuntijahaastatteluja täydentävää tietoa ja tietoa uudesta kohderyhmästä. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, teemoittelevaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tulosten mukaan vastuullisuus on ajankohtainen ja kiinnostava aihe niin yritysten kuin kuluttajienkin näkökulmasta. Vastuullisuudesta ollaan tietoisia ja kiinnostuneita, mutta se ei vielä merkittävästi näy valtaväestön kulutuskäyttäytymisessä; tuotteen tai palvelun hinta ja omat mielihalut koetaan vastuullisuutta tärkeämpinä ostokriteereinä. Yrityksiltä kuitenkin vaaditaan enemmän ja matkustaessa on huomattu vastuullisuuteen liittyviä ongelmia. Matkoilla halutaan kokea ikimuistoisia ja aidosti paikallisia elämyksiä, siksi myös Duaran konsepti kiinnostaa. Palveluun liittyen heräsi kuitenkin myös kysymyksiä ja kehitysehdotuksia. Tutkimus tarjoaa uutta tietoa vastuullisuuden kysynnästä sekä toimeksiantajalle että matkanjärjestäjille. Aihetta tulisi kuitenkin tutkia jatkossa enemmän ja laajemmassa mittakaavassa.