Improvisoinnin rakennuspalikat : Johdanto rumpalin gospel-improvisointiin
Ekholm, Jyri (2018)
Ekholm, Jyri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229472
Tiivistelmä
Gospel-rummunsoitto on nyt muodissa, mutta varsinaista improvisaatioon keskittyvää oppimateriaalia aiheesta on vähän. Tutkimuksen tavoitteena oli toiminnallisen kehittämistyön avulla vastata kysymyksiin: Kuka, mitä, miten ja miksi?
Tutkimus on tehty tekemällä transkriptioita musiikkityylin hallitsevien rumpaleiden improvisoidusta soitosta. Transkriptioita on analysoitu ja niiden pohjalta on kehitelty pienistä rakennuspalasista koostuvia yksinkertaisia improvisaatiotyökaluja. Lisäksi laadullista tutkimusta on tehty pitämällä kolmelle ammattiopintoja käyneelle rumpalille oppitunti aiheesta, jonka jälkeen heitä on haastateltu heti oppitunnin jälkeen, sekä kaksi viikkoa myöhemmin, kun he olivat saaneet omalla ajallaan harjoitella asiaa.
Haastatteluista kävi ilmi, että improvisaatiotyökalut ovat helppoja ja intuitiivisia oppia. Noin 60 minuutin oppitunnin aikana pystyi opettamaan neljä erilaista työkalua niin, että oppilas koki pystyvänsä jo oppitunnin aikana improvisoimaan kullakin työkalulla. Oppilaiden harjoittelujakson jälkeen kaikki kolme kokivat työkalut mielekkäiksi. Kaikki kolme kokivat myös improvisaatiokykynsä parantuneen työkaluihin tutustumisen jälkeen.
Tutkimus on tehty tekemällä transkriptioita musiikkityylin hallitsevien rumpaleiden improvisoidusta soitosta. Transkriptioita on analysoitu ja niiden pohjalta on kehitelty pienistä rakennuspalasista koostuvia yksinkertaisia improvisaatiotyökaluja. Lisäksi laadullista tutkimusta on tehty pitämällä kolmelle ammattiopintoja käyneelle rumpalille oppitunti aiheesta, jonka jälkeen heitä on haastateltu heti oppitunnin jälkeen, sekä kaksi viikkoa myöhemmin, kun he olivat saaneet omalla ajallaan harjoitella asiaa.
Haastatteluista kävi ilmi, että improvisaatiotyökalut ovat helppoja ja intuitiivisia oppia. Noin 60 minuutin oppitunnin aikana pystyi opettamaan neljä erilaista työkalua niin, että oppilas koki pystyvänsä jo oppitunnin aikana improvisoimaan kullakin työkalulla. Oppilaiden harjoittelujakson jälkeen kaikki kolme kokivat työkalut mielekkäiksi. Kaikki kolme kokivat myös improvisaatiokykynsä parantuneen työkaluihin tutustumisen jälkeen.