Virtuaalisovelluksia ammattikorkeakouluopetuksessa : Lepaan puistosovellusten pilotointi kasvintunnistuksen itseopiskeluun
Huhtama, Leena (2018)
Huhtama, Leena
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610396
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa Lepaan hortonomikoulutuksen monimuoto-opiskelijoita palvelevia uusia itseopiskelumenetelmiä ja -materiaalia sekä kehittää Lepaan puiston käytettävyyttä opiskelijoiden kasvituntemuksen itseopiskelussa. Tavoitteena on kokeilla uusien itseopiskelumenetelmien ja –materiaalien toimivuutta ja pilotoida niitä opiskelijoilla. Tavoitteita lähestytään tutkimalla millaisia itse- ja virtuaaliopiskelun sovelluksia ja menetelmiä on jo olemassa, ja mitkä niistä soveltuisivat Lepaan kasviopiskelun piloteiksi.
Opinnäyteyön tilaajana ovat Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) Lepaan toimipisteen koulutukset. Opetusmenetelmien kehittäminen on keskeisestä Lepaan koulutuksissa. Viime vuosina nopeasti kasvanut monimuoto-opiskelijoiden määrä sekä verkko- ja mobiiliopetuksen tarve ovat toimineet työn vahvoina lähtökohtina. Myös opetusresursseissa säästäminen koetaan tärkeänä.
Työssä tehdyn pilotointitutkimuksen perusteella voidaan todeta, että 360-kierros Lepaan puistossa ja 3D-videot olivat opiskelijoiden mielestä hyviä menetelmiä tukemaan kasviopetusta. Opiskelijat arvostivat kuitenkin eniten perinteisiä opettajan vetämiä kasvikierroksia. Jatkotutkimuksissa olisi hyvä selvittää, onko opiskelijoiden käsityksellä parhaasta oppimistavasta ja oppimistuloksilla vastaavuutta. Kasvikierros-opetukselle tarvitaan joka tapauksessa vaihtoehtoja opiskelijoiden oppimisen, opetuksen ajoituksen ja opetusresurssien näkökulmista.
Opinnäyteyön tilaajana ovat Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) Lepaan toimipisteen koulutukset. Opetusmenetelmien kehittäminen on keskeisestä Lepaan koulutuksissa. Viime vuosina nopeasti kasvanut monimuoto-opiskelijoiden määrä sekä verkko- ja mobiiliopetuksen tarve ovat toimineet työn vahvoina lähtökohtina. Myös opetusresursseissa säästäminen koetaan tärkeänä.
Työssä tehdyn pilotointitutkimuksen perusteella voidaan todeta, että 360-kierros Lepaan puistossa ja 3D-videot olivat opiskelijoiden mielestä hyviä menetelmiä tukemaan kasviopetusta. Opiskelijat arvostivat kuitenkin eniten perinteisiä opettajan vetämiä kasvikierroksia. Jatkotutkimuksissa olisi hyvä selvittää, onko opiskelijoiden käsityksellä parhaasta oppimistavasta ja oppimistuloksilla vastaavuutta. Kasvikierros-opetukselle tarvitaan joka tapauksessa vaihtoehtoja opiskelijoiden oppimisen, opetuksen ajoituksen ja opetusresurssien näkökulmista.